Lau­ra Me­ri­luo­to: Suo­mel­la ei ole va­raa Or­pon oi­keis­to­hal­li­tuk­sen kur­jis­ta­vaan po­li­tiik­kaan

Vasemmistoliiton kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Laura Meriluodon mukaan Orpon hallitus on pettämässä kaikki isoimmat lupauksensa. Meriluoto piti vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron ensi vuoden budjetin lähetekeskustelussa eduskunnassa tiistaina.

– Hallitus lupasi lopettaa velaksi elämisen. Hallitus lupasi 100 000 uutta työllistä. Hallitus lupasi saada tavallisten ihmisten elinkustannukset kuriin. Miten kävi, Meriluoto kysyi.

– Hallitukselle on tullut tavaksi kertoa meille mihin kaikkeen ”meillä ei ole enää varaa”. Vasemmistoliiton mielestä meillä ei ole varaa hallituksen kurjistavaan politiikkaan, Meriluoto sanoi puheessaan.

Suomella ei ole varaa hyvinvointivaltion tulojen rapautumiseen.

Suomen veropohja on rapautumassa miljardeilla vuoteen 2027 mennessä. Meriluodon mielestä Suomella ei ole varaa hyvinvointivaltion tulojen rapautumiseen.

– Meillä ei ole myöskään varaa uppiniskaiseen muukalaisvihaan. Ikääntyvällä Suomella ei ole varaa muodostua rasistiseksi takapajulaksi, jonne kukaan ei halua muuttaa rakentamaan uutta elämää, Meriluoto sanoi

Suomella ei myöskään ole varaa leikata oppimisesta ja osaamisen päivittämisestä.

– Jotta voimme menestyä kansainvälisessä taloudessa, tarvitsemme osaavaa työvoimaa ja investointeja. Useat hallituksen leikkaukset kohdistuvat niihin, jotka haluavat oppia uutta ja päivittää osaamistaan. Siihen meillä ei ole varaa, Meriluoto sanoi.

Meriluoto myös soimasi hallituksen sosiaali- ja terveyspalveluja ja suomalaisten terveyttä kurjistavaa linjaa.

– On hallitukselta taloudellisesti typerä ja moraalisesti kyseenalainen ratkaisu leikata erityisesti ikäihmisiä ja pienituloisia palvelevista terveyspalveluista ja syytää sama raha tehottomaan ja pääasiassa hyvätuloisia ja sotejättejä hyödyttävään yksityisen hoidon kela-korvausjärjestelmään, Meriluoto sanoi.

Meriluodon mukaan hallitus myös tuntuu unohtaneen, että ympäristö on talouden perusta. Hallituksen saamattomuus ympäristöpolitiikassa uhkaa aiheuttaa veronmaksajille kalliin laskun.

– Ongelmien torjuminen ennalta on aina halvinta. Luistaminen päästö- ja nieluvelvoitteissamme uhkaa aiheuttaa suuren laskun, kun puuttuvia ilmastotoimia pitää kompensoida rahalla.

– Vasemmistoliitto tulee syksyn aikana esittämään vaihtoehtonsa, joka on sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävämpi kuin hallituksen hyvinvointivaltion rakenteita romuttava ja ympäristön kantokyvystä piittaamaton politiikka. Vasemmistoliitto tarjoaa suomalaisille uuden, paremman normaalin, Meriluoto sanoi.

Kansanedustaja Laura Meriluodon pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan:

Arvoisa puhemies,

Hallitus on pettämässä kaikki isoimmat lupauksensa.

Hallitus lupasi lopettaa velaksi elämisen.

Hallitus lupasi 100 000 uutta työllistä.

Hallitus lupasi saada tavallisten ihmisten elinkustannukset kuriin. Miten kävi?

Talous sakkaa, kun hallitus leikkaa tavallisten ihmisten ostovoimaa.

Kun talous sakkaa, velka-aste kasvaa.

Kun talous sakkaa, työttömyys nousee. Hallituskaudella on tullut 30 000 työtöntä lisää. Missä ovat ne hallituksen lupaamat työpaikat?

Hallituksen politiikka tarkoittaa lukuisille suomalaisille kurjuuden kehää: loputonta vyön kiristämistä, köyhtymistä ja eriarvoistumista. Onko tämä se ”uusi normaali” johon valtiovarainministeri Purra haluaa suomalaisten tottuvan?

Vasemmistolla on suomalaisille ilouutinen: meillä on vaihtoehtoja! Jatkuvan synkkyyden ja kurjuuden ei tarvitse olla se uusi normaali.

Uusi normaali voi yhtä hyvin olla hyvinvoiva Suomi, jossa ihmisillä on edelleen varaa sekä ruokaan että lääkkeisiin, jossa heidän ei tarvitse mennä sairaana töihin, jossa heidän ei tarvitse taipua pomonsa sanelupolitikkaan, jossa heillä on varaa asua omassa kodissaan.

Uusi normaali voi olla sitä, että kaikki kantaa kortensa kekoon kantokykynsä mukaan ja julkista taloutta tukevat eniten ne, joilla todella on jotain ylimääräistä annettavaa.

Arvoisa puhemies,

Hallitukselle on tullut tavaksi kertoa meille mihin kaikkeen ”meillä ei ole enää varaa”. Vasemmistoliiton mielestä meillä ei ole varaa hallituksen kurjistavaan politiikkaan.

Suomen veropohja on rapautumassa miljardeilla vuoteen 2027 mennessä. Meillä ei ole varaa hyvinvointivaltion tulojen rapautumiseen.

Meillä ei ole varaa uppiniskaiseen muukalaisvihaan. Ikääntyvällä Suomella ei ole varaa muodostua rasistiseksi takapajulaksi jonne kukaan ei halua muuttaa rakentamaan uutta elämää.

Meillä ei ole varaa leikata oppimisesta ja osaamisen päivittämisestä. Jotta voimme menestyä kansainvälisessä taloudessa, tarvitsemme osaavaa työvoimaa ja investointeja. Useat hallituksen leikkaukset kohdistuvat heihin jotka haluavat oppia uutta ja päivittää osaamistaan. Siihen meillä ei ole varaa.

Arvoisa puhemies,

Vähintä, mitä hyvinvointivaltion täytyy kansalaiselle taata on turvallisuus ja hengen varjelu. Ulkoisen turvallisuuden osalta tätä pidetään itsestäänselvyytenä, mutta entä ihmisen terveys ja henki?

Kun puhutaan sosiaali- ja terveyspalveluista, hallituksen ainoa huoli vaikuttaa olevan raha. Ihmisten hyvinvointi, peruspalvelut ja avun saaminen ajoissa vaikuttavat olevan toissijaisia.

Hyvinvointialueiden haasteet eivät johdu sote-uudistuksesta, vaan palkkojen ja kustannusten kasvusta, patoutuneesta hoitovelasta, ikääntymisen aiheuttamasta palvelutarpeen kasvusta ja henkilöstöpulasta. Ongelmat olisivat toteutuneet myös kuntavetoisessa järjestelmässä.

Ongelmien korjaamisen sijasta Orpon hallitus ainoastaan pahentaa niitä leikkaamalla hyvinvointialueiden rahoituksesta ja perusterveydenhuollon hoitoon pääsystä.

On hallitukselta taloudellisesti typerä ja moraalisesti kyseenalainen ratkaisu leikata erityisesti ikäihmisiä ja pienituloisia palvelevista terveyspalveluista ja syytää sama raha tehottomaan ja pääasiassa hyvätuloisia ja sotejättejä hyödyttävään yksityisen hoidon kela-korvausjärjestelmään.

Me vasemmistoliitossa emme romuttaisi perusterveydenhuollon hoitotakuuta, sillä uskomme, että myös pienituloisilla on oikeus päästä nopeasti lääkärille. Me parantaisimme hyvinvointialueiden taloudellista tilannetta muun muassa pidentämällä alijäämien kattamisvelvoiteaikaa, rajoittamalla vuokralääkärirahastusta ja uudistamalla alueiden rahoitusindeksejä.

Me vasemmistoliitossa haluamme pitää huolta myös pienituloisten terveydestä ja hengestä.

Arvoisa puhemies,

Hallitus harjoittaa holtitonta talouspolitiikkaa. Useat hallituksen leikkaukset tulevat lisäämään kustannuksia pidemmällä tähtäimellä.

Hallitus esimerkiksi leikkaa sosiaali- ja terveysjärjestöiltä yli kolmasosan niiden rahoituksesta. Tämän lyhytnäköisen päätöksen te tulette löytämään vielä edestänne, sillä sote-järjestöt säästävät työllään yhteiskunnan kustannuksia.

Kaikista yleisin syy pitkille sairauspoissaoloille Suomessa on mielenterveysongelmat. Ennaltaehkäisemällä ongelmia ja parantamalla hoitoa voisimme saavuttaa suuria säästöjä. Sen sijaan, että leikataan matalan kynnyksen palveluista, tulisi aidosti kehittää palvelujärjestelmän kustannusvaikuttavuutta ja ennaltaehkäistä ongelmia.

Arvoisa puhemies,

Hallitus vaikuttaa olevan tietämätön myös talouspolitiikan todellisista kovista rajoista.

Kaikista kovimmat rajat talouden toiminnalle asettaa hiipuvat luonnonresurssit ja kuumeneva planeetta.

Valitettavasti hallitus tuntuu unohtaneen, että ympäristö on talouden perusta. Hallituksen saamattomuus ympäristöpolitiikassa uhkaa aiheuttaa veronmaksajille myös kalliin laskun.

Ongelmien torjuminen ennalta on aina halvinta. Luistaminen ilmastovelvoitteissamme uhkaa aiheuttaa suuren laskun, kun puuttuvia ilmastotoimia pitää kompensoida rahalla.

Arvoisa puhemies,

Vasemmistoliitto tarjoaa suomalaisille uuden, paremman normaalin.