Eh­dok­kaak­si so­te­vaa­lei­hin?

Lähde mukaan tammikuun 2022 sotevaaleihin!

Suomen ensimmäisissä sotevaaleissa on kyse siitä, miten ja kenen ehdoilla meille kaikille tärkeät sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään.

Me haluamme, että jokainen saa avun ja hoidon silloin kun sitä tarvitsee. Puolustamme lähipalveluja ja julkista palvelutuotantoa. Haluamme varmistaa, että verovarat käytetään yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen eikä yksityisten yritysten voittoihin. Alan työntekijöiden työehtojen täytyy olla kunnossa ja työntekijöiden pitää voida työssään hyvin.

Nyt etsimme vasemmistolaisia ehdokkaita kaikilta hyvinvointialueilta tekemään oikeudenmukaisia ja inhimillisiä sotepalveluja.

Tällä lomakkeella voit kertoa kiinnostuksestasi ryhtyä ehdokkaaksi tai vinkata meille tuntemastasi henkilöstä, joka olisi mielestäsi hyvä ehdokas. Jätä meille yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Ilmoittaudu ehdokkaaksi tästä

Soteuudistuksessa Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta, joiden palveluista aluevaltuustot päättävät. Ensimmäiset sotevaalit ovat merkittävät, koska tammikuussa valituksi tulevat valtuutetut päättävät palvelujen rakenteesta ja tästä kokonaisuudesta pitää päättää yhteisesti.

Uusien hyvinvointialueiden tehtäviksi siirtyvät kunnilta ja kuntayhtymiltä sosiaali- ja terveyspalvelut sekä palo- ja pelastustoimi. Aluevaltuustot valitaan neljäksi vuodeksi kerrallaan. Uudet valtuustot aloittavat työnsä maaliskuussa 2022.

Historian ensimmäisten sotevaalien vaalipäivä on 23.1.2022.

Lisätietoja aluevaaleista voit lukea täältä.

Mistä sotevaaleissa on kyse ja mitä sinun täytyy tietää niistä? Vasemmistoliiton vastaus kysymykseen löytyy tämän linkin takaa.