Fe­mi­nis­tien yh­teis­työl­lä kas­va­vaa nais­vi­haa vas­taan

Vasemmistonaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Veronika Honkasalo vetoaa naistenpäivän kynnyksellä feministeihin yli puoluerajojen, eri järjestöissä ja tutkimuskentällä yhteistyöhön kasvavaa naisvihaa vastaan.

– Meidän pitäisi feministeinä yhdessä miettiä strategioita sen suhteen, miten naisvihaan vastataan ja miten tuemme toisiamme esimerkiksi somessa, kun masinoidut vihakampanjat hyökyvät päälle. Silloin ei saa jättää ketään yksin, Honkasalo sanoo.

Yksi syy naisvihan kasvuun meillä ja maailmalla on äärioikeiston nousu. Maahanmuuttovastainen politiikka ja anti-feministinen miesasialiike kulkevat käsi kädessä. Niiden viholliskuvien rakentamiseen kuuluu oleellisesti puhe poliittisesta eliitistä, jossa naisilla on vahva valta-asema.

– Feminismi koetaan uhkana. Sanomattakin on selvää, että naisvihamielisyyden lisäksi tällaisessa liikehdinnässä mieskuva on hyvin kapea. Valkoisen, väkivaltaisen ja kovan maskuliinisuuden ja heteroseksuaalisuuden normi on todella vahva. Naisten lisäksi äärioikeisto suuntaa vihansa ja pilkkansa siis myös miehiin, jotka eivät kapeaan miehen normiin mahdu sekä esimerkiksi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin.

Naisvihamielinen puhe ei ole vain äärioikeiston omaisuutta, vaan se on myös pikkuhiljaa valtavirtaistunut. Tällaisessa puheessa naiset pilaavat pojat ja miehet kontrolloimalla heitä yksinhuoltajaäiteinä, päiväkotien työntekijöinä, opettajina ja lopulta nalkuttavina tyttöystävinä.

– Tämäkään ei sinänsä ole uutta. Patriarkaalisessa yhteiskunnassa on aina ollut vaikeuksia siinä, miten suhtautua naisten rooleihin äiteinä, kasvattajina ja puolisoina. Ennenkin on siis pelätty, että naiset pilaavat erityisesti poikalapset, mutta nämäkin äänet ovat kyllä taas vahvistuneet viime aikoina. Ja tosiaan niitä esitetään jopa asiantuntija-asemista, ei vain netin öyhöttäjäosastolla.

Naisviha on myös suuri uhka demokratialle. Monissa puolueissa mietitään nyt kuntavaaliehdokkaiden hankintaa ja moni asiasta kiinnostunut voi Twitterin ja muun somen virtaa lukiessaan miettiä, haluaako lähteä sellaiseen mukaan.

– Meidän on annettava selvä viesti siitä, että kenenkään ei tarvitse kestää naisvihaa. Me emme voi hyväksyä ajattelua, jonka mukaan poliitikon olisi kestettävä kaikkea sitä kuraa, mitä monelle, erityisesti naispoliitikoille netissä virtaa. Vihapuheelle turtuminen ei ole oikein. Hyvä poliitikko on tunteva poliitikko.

Honkasalo puhui perjantaina NYTKIS ry:n tilaisuudessa ”Peking-Bryssel-Helsinki – Tasa-arvon käännekohdat eilen ja tänään”. Naisjärjestöt Yhteistyössä, eli NYTKIS ry on kattojärjestö, johon kuuluvat eduskuntapuolueiden naisjärjestöt sekä Naisasialiitto Unioni ry, Naisjärjestöjen Keskusliitto ry ja Sukupuolentutkimuksen seura ry. Honkasalo toimii tämän vuoden NYTKIS ry:n puheenjohtajana.