”Fin­län­da­re, gör in­te sam­ma miss­tag som Sve­ri­ge”

Jonas Sjöstedt, ordförande för Vänsterpartiet i Sverige skrev ett brev till Vänsterförbundet. Enligt Sjöstedt har priset för privatiseringarna varit för högt i Sverige.

Text Jonas Sjöstedt
Foto Jessica Segerberg

Nordiska länder har alltid lärt av varandra. Vi i Sverige har tittat på Finland, Finland har ibland kunnat kopiera goda idéer från Sverige. Vi har jämfört oss och funderat på hur vi kan göra saker bättre. Vi har ju ändå varit ganska lika, stolta över sådant som graden av jämlikhet i våra samhällen, en stark välfärd och jämställdhet mellan män och kvinnor. Sådant som gör Norden unikt.

Men ibland önskar jag att politiker i Finland inte såg på Sverige. När svenska medier rapporterar om hur Attendos äldreboenden får stänga när vinsten sätts före omsorgen om de äldre även i Finland, då känns det bara onödigt att vi också gör om varandras misstag. I Sverige har skolan, äldreomsorgen och vården privatiserats av en höger som använder samma argument för ”vårdmarknaden” som för bilförsäljning eller bygge av broar. Marknaden ska lösa problemen och minska kostnaderna. Men dementa 90-åringar kommer alltid att vara dåliga på att välja äldreboenden. Och man kan inte enkelt reparera en ung människas utbildning efter att skolan gått i konkurs.

Priset för privatiseringarna har varit högt i Sverige. En ojämlik vård där fattiga stadsdelar och landsbygden kommer i andra hand. En ojämlik skola som inte ger barn samma chans. Företag som gör vinst på våra skattepengar – men som själva trixar bort sin skatt via räntesnurror och skatteparadis. Personal i äldreomsorg med färre kollegor som får springa fortare – och äldre som inte får den omsorg de förtjänar.

Så mitt råd i detta fall är enkelt – från Sveriges privatiseringsförsök i välfärden finns inget gott att lära. Gör inte om det. Var rädda om er sammanhållna skola med jämlik kvalitet. Låt inte de borgerliga partierna privatisera er sjukvård. Ta tillbaka äldreboendena från Attendo – och låt kommunen utveckla verksamheten och kvaliteten. Låt kreativitet och valmöjligheter blomma utan vinstjakt och privatiseringar. Så kan vi istället lära av varandra om sådant som vi vill ha, jämlika samhällen, stark välfärd, kvinnors rättigheter och klimatpolitik. ●

Teksti on julkaistu myös vasemmistoliiton eduskuntavaalilehdessä.

Vänsterförbundets
valteman

1. Klyftorna växer i Finland: en del har det bra medan andra blir efter. Vi vill motverka denna utveckling och driva en politik som ersätter fattigdom med rättvisa.
  2. Vi be­käm­par kli­matfö­rändrin­gen, och vä­gen mot ett eko­lo­giskt håll­bart Fin­land måste vara rättvis för alla.
Vi anser att det är möjligt att lösa klimatkrisen och bygga samtidigt upp ett jämlikare Finland.
  3. Vi ska­par ar­be­te genom ut­bild­ning. Finlands framgång tryggas bäst när varje individ i arbetsför ålder har en möjlighet till ett rättvist och tryggt arbetsliv – oberoende av ålder, utbildning, yrke och ställning i arbetslivet.