Hal­li­tus pa­nos­taa las­ten ja nuor­ten tu­le­vai­suu­teen

Vasemmistoliiton kansanedustaja Hanna Sarkkisen mielestä hallitusohjelma on tehty ensisijaisesti lapsille ja nuorille. Hallituksen politiikan kokonaisuus myös kaventaa eriarvoisuutta ja tuloeroja ja parantaa pienituloisten toimeentuloa. Eduskunnan täysistunnossa keskusteltiin Antti Rinteen hallituksen ohjelmasta tänään tiistaina.

– Nuorten on voitava luottaa tulevaisuuteen ja siihen että heillä ylipäätään on tulevaisuus. Heidän on voitava luottaa siihen, että ilmastonmuutosta hillitään ja monimuotoista ympäristöä säilytetään myös tuleville sukupolville. Nuorten on myös voitava luottaa siihen, että koulutus on laadukasta ja tasa-arvoista ja että heillä on mahdollisuus saada töitä asiallisilla työehdoilla, Sarkkinen sanoo.

Sarkkisen mukaan hallitus lupaa nuorille, että Suomi on hiilineutraali 2035. Lisäksi hallitus lupaa nuorille panostaa koulutukseen kaikilla asteilla, nykyaikaistaa oppivelvollisuuden, vahvistaa Suomen osaamistasoa ja tarjota aidosti maksuttoman 2.asteen.

Nuorten lisäksi hallitus antaa lupauksen nykyisille ja tuleville ikäihmisille.

– Jokaisen on voitava vanhetessaan ja sairastuessaan luottaa siihen, että laadukasta hoivaa ja hoitoa saa tasa-arvoisesti.

– Hallitus korottaa pienimpiä eläkkeitä, nostaa hoitajamitoituksen asteittain 0,7:ään ja nopeuttaa terveyskeskusten hoitoonpääsyä. Sote-uudistus tehdään vastuullisesti ja hallitusti, vahvistaen julkisia palveluita ja sujuvoittamalla hoitoketjuja, Sarkkinen sanoo.

Hallitusohjelmassa on myös Pohjois-Suomen kannalta paljon hyvää.

– Itä- ja Pohjois-Suomen aluekehitysrahoitus turvataan. Kuntien valtionosuudet palautetaan edellisen hallituksen leikkausten jälkeen. Perusväylänpidon rahoitusta korotetaan. Raideyhteys Pohjoisen Suomen ja Ruotsin välillä laitetaan kuntoon. Korkeakoulutukseen satsaaminen on olennaista Oulun seudun kannalta.