Hal­li­tus tur­vaa­mas­sa so­tey­ri­tys­ten edut, ei suo­ma­lais­ten oi­keut­ta ter­vey­teen ja hy­vään hoi­toon

Eduskunta saa tänään käsiteltäväkseen uudet lakiesitykset koskien leikkaustoimintaa ja ensihoidon järjestämisestä sekä uuden lakiesityksen asiakasmaksuista. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mielestä lakiesitykset jatkavat hallituksen sote-esityksestä tuttua linjaa: hallitus edistää terveyskonsernien etua eikä tavallisten suomalaisten oikeutta terveyteen ja hyvään hoitoon.

Leikkaustoimintaa koskevassa lakiesityksessä on kyse vastauksesta ongelmiin, joita on syntynyt hallituksen päätöksistä leikata ja keskittää julkisia terveyspalveluja. Leikkaustoiminnan näivettäminen ja keskittäminen on johtanut päivystävissä keskussairaaloissa ruuhkiin, joista ovat hyötymässä suurissa kaupungeissa toimivat terveyskonsernit.

Kun keskussairaaloilla ei ole riittävästi kapasiteettia hoitaa lisääntyviä leikkauksia, jää niiden ainoaksi mahdollisuudeksi hankkia palveluita lähellä sijaitsevalta yksityiseltä palveluntuottajalta. Yksityisillä taas ei ole velvoitetta järjestää kallista ja vaativaa päivystystoimintaa.

– Säästöjen varjolla keskitetään ja ajetaan alas julkisia palveluita, samalla kun avataan mahdollisuus yksityisille voittoa tavoitteleville yrityksille tuottaa samoja palveluita, Andersson analysoi.

Sama kaupallisuuden lisäämisen logiikka toistuu lakiesityksessä ensihoidon järjestämisestä. Se lisää kilpailutuksia ja hankintoja yksityisiltä yrityksiltä sekä ensihoidossa että potilassiirroissa. Lakiesitykseen on kirjattu suoraan, että se ”turvaa yksityisten palveluntuottajien mahdollisuudet tarjota merkittävän määrän palveluita perustettaville maakunnille”.

– Hallitusta ohjaa kaupallisuuden ihannointi ja terveysbisnes eikä suomalaisten oikeus terveyteen ja hyvään hoitoon, Li Andersson sanoo.

Suomen ylisuuria asiakasmaksuja uusi lakiesitys ei ole madaltamassa. Sen sijaan se järjestelee maksuja uudelleen tavalla, joka uhkaa jopa kymmenkertaistaa joidenkin maksamat maksut, koska maksujen välikattoja ollaan poistamassa.

– Rahoitusta on paljon oikeudenmukaisempaa kerätä progressiivisen verotuksen kautta kuin paljon sairastavien ihmisten taskuista. Terveyskeskusmaksut tulisi poistaa koko maassa ja lisäksi luoda uusi, yhtenäistetty maksukatto, jonka kokonaistaso alennetaan 760 euroon vuodessa, Li Andersson esittää.

– Hyvinvointivaltion perusidea on turvata oikeus hyvään elämään vaikeissa tilanteissa. Jos pakotamme ihmiset valitsemaan ruoan ja lääkkeiden välillä emme voi ylpeillä hyvinvointimme tasolla. Oikeus terveyteen on kaikilla, ei vain harvoilla.

Pitemmät kommentit lakiesityksiin Li Anderssonin blogissa: