Hon­ka­sa­los­ta ih­mi­soi­keus­ver­kos­ton ve­tä­jä

Veronika Honkasalo luotsaa jatkossa eduskunnan ihmisoikeusryhmää.

Vasemmistoliiton ensimmäisen kauden kansanedustaja Veronika Honkasalo valittiin toimintansa tältä istuntokaudelta aloittaneen eduskunnan ihmisoikeusverkoston puheenjohtajaksi.

Verkoston varapuheenjohtajaksi valittiin kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki.

Verkosto on toiminut vuodesta 1991 ja käsittelee ihmisoikeusongelmia laajasti Suomessa ja kansainvälisesti.

– Tulen pitämään huolen siitä, että eduskunnan ihmisoikeusverkosto nostaa agendalle sen, miten ilmastonmuutos ja ihmisoikeudet liittyvät toisiinsa. Tuhannet ja tuhannet ihmiset kärsivät jo nyt ilmastomuutoksen vaikutuksesta ympäri maailmaa ja kiihtyvä lämpiminen vauhdittaa jo olemassa olevia ihmisoikeusongelmia ja monet ihmisten perusoikeudet ovat vaarassa, Honkasalo sanoo.

– Ihmisoikeustyössä ei ole kyse vapaaehtoisuudesta, vaan Suomea sitovat kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja velvoitteet. Siksi on hienoa, että eduskuntapuolueet ovat mukana verkostossa ja verkoston varapuheenjohtajana toimii kokoomuksen Elina Lepomäki.