Mai Ki­ve­lä: ”Il­mas­toah­dis­tus pois­te­taan il­mas­to­teoil­la”

Vasemmistoliiton kansanedustaja Mai Kivelän mielestä ilmastokeskustelua leimaava löysä populismi ja nuorten ilmastoaktivistien vähättely eivät poista nuorten kokemaa, tosiasioihin pohjaavaa ilmastoahdistusta. Parasta ahdistuslääkettä ovat sen sijaan nopeat ja konkreettiset ilmastotoimet.

Kivelä puhui tänään eduskunnassa keskustelussa ilmastovuosikertomuksesta.

Kivelä kiitteli sitä, että Suomella on vihdoin hallitus, jonka ohjelmassa päästövähennystavoitteet on nostettu ilmastotieteen ja oikeudenmukaisen globaalin kehityksen näkökulmasta oikealle tasolle. Suomen tai EU:n nykyiset toimet eivät kuitenkaan riitä rajoittamaan ilmaston lämpenemistä 1,5 celsiusasteeseen.

– Tulevat sukupolvet tulevat muistamaan tämän hallituksen ennen kaikkea siitä, miten toimimme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kauniit puheet eivät riitä, vaan nyt tarvitaan konkreettisia toimia. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa julkaistu Ilmastovuosikertomus näyttää päästökehityksen suunnan olevan positiivinen, mutta tahtia on kiristettävä, Kivelä sanoi.

Viime aikoina nuoret meillä ja muualla ovat kasvavissa määrin ilmaisseet kärsivänsä ilmastoahdistuksesta. Nuoria pelottaa kasvaa maailmassa, jossa heidän tulevaisuutta varjostaa ilmastonmuutoksen kaltainen eksistentiaalinen kriisi.

– Nuorten pelkoja ja todellisuutta ei muuteta vähättelemällä ja kieltämällä tieteellisiä tuloksia tai turvautumalla löyhään populismiin. Sitä ei varsinkaan poisteta vähättelemällä nuoria aktivisteja, jotka ovat asioista paremmin perillä kuin vähättelijät. Ilmastoahdistus poistetaan teoilla, jotka luovat sellaisen tulevaisuuden, jonka nuoret ja tulevat sukupolvet ansaitsevat, Kivelä sanoi.

Rinteen hallituksen kunnianhimoiset ilmastotavoitteet on noteerattu maailmalla. Kivelän mielestä pienenä pohjoismaisena hyvinvointivaltiona Suomen rooli on näyttää, että reilu muutos hiilinegatiiviseen yhteiskuntaan on mahdollinen ja houkutteleva päämäärä.

– Hiilinegatiivinen hyvinvointivaltio on paras vientituote, jonka Suomi voi viedä maailmalle!