Ja­ri Myl­ly­kos­ki: Ko­ro­na­vi­rus­kin edel­lyt­tää mak­su­häi­riö­mer­kin­tö­jen kes­ton ly­hen­tä­mis­tä

Kansanedustajat Jari Myllykoski (vas), Katja Taimela (sd), Ville Vähämäki (ps), Arto Satonen (kok), Arto Pirttilahti (kesk), Outi Alanko-Kahiluoto (vihr), Joakim Strand (rkp) ja Antero Laukkanen (kd) ovat tehneet lakialoitteen maksuhäiriömerkinnän saaneiden aseman parantamiseksi. Aloitteen on allekirjoittanut yli 100 kansanedustajaa.

Aloitteessa esitetään, että maksuhäiriömerkintä poistettaisiin luottotietorekisteristä heti velan suorittamisen jälkeen. Tällä hetkellä merkinnät säilyvät luottotietorekisterissä kaksi vuotta siinäkin tapauksessa, että velka on suoritettu.

Koronavirusepidemia tulee aiheuttamaan velkaantumisen rajua kasvua ja sitä myötä myös lisääntyneitä maksuhäiriöitä. Monet koronavirusepidemian takia irtisanotut ja lomautetut työntekijät sekä elinkeinonsa menettäneet yrittäjät eivät tule selviämään veloistaan. Nyt pitää rakentaa silta, jolla he ja nykyiset velkansa maksaneet pääsevät irti epäoikeudenmukaisesta ja syrjivästä maksuhäiriömerkinnästä.

Suomalaisista 387 600:lla on maksuhäiriömerkintä ja määrä kasvaa joka vuosi. Merkintä voi estää vuokra-asunnon, kotivakuutuksen ja puhelinliittymäsopimuksen saamisen ja jopa estää työllistymisen, mikäli tehtäviin liittyy rahan käsittelyä.

– Nykyinen laki on omiaan vahvistamaan velkaantumisen kierrettä. Tavoitteena pitäisi kuitenkin olla velallisen pääsy takaisin jaloilleen, toteavat aloitteen tehneet kansanedustajat.

Kaikkia eduskuntaryhmiä edustanut koalitio jätti vastaavan aloitteen jo viime kaudella. Aloitteen allekirjoitti silloin 138 kansanedustajaa. Se ehti kuitenkin raueta valtiopäivien päätyttyä. Uusi hallitus otti asian hallitusohjelmaansa, eli asia etenee, mutta sen valmistelu on kytketty positiivisen luottorekisterin valmisteluun.

Positiivinen luottorekisteri on hyvä tavoite, mutta iso, koko hallituskauden kestävä projekti. Maksuhäiriömerkintöjen keston lyhentäminen pitäisi saada voimaan mahdollisimman pian. Viime kaudella eduskunnan lakivaliokuntakin suositteli erillisvalmistelua.

– Haluamme tällä aloitteella osoittaa, että lakimuutos on kiireellinen ja eduskunnassa on sille edelleen laaja tuki, sanovat kansanedustajat.