Jus­si Sa­ra­mo: Tur­kin ja Azer­baidža­nin ih­mi­soi­keus­rik­ko­muk­siin on puu­tut­ta­va

Jussi Saramo: Turkin ja Azerbaidžanin ihmisoikeusrikkomuksiin on puututtava

Kansanedustaja ja vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Jussi Saramo on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen poliittisten vankien, toimittajien ja ihmisoikeuspuolustajien tilanteesta Turkissa ja Azerbaidžanissa. Saramo kysyy, millaisiin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta Turkki ja Azerbaidžan saadaan kunnioittamaan Euroopan ihmisoikeussopimusta.

– Turkissa toimittajia saatetaan pidättää mielivaltaisin perustein kuukausiksi tai jopa vuosiksi odottamaan oikeudenkäyntejä. Poliittisin perustein tehdyissä pidätyksissä on kyse toimittajien sanan- ja ilmaisunvapauden rajoittamisesta sekä vapaudenriistosta. Lisäksi COVID-19-taudin riskiryhmiin kuuluvat ovat vankilaolosuhteissa hengenvaarassa, Saramo sanoo.

Turkissa on tällä hetkellä 95 toimittajaa vangittuna, mikä on enemmän kuin missään muussa Euroopan neuvoston jäsenmaassa. Azerbaidžanissa pidätettyjä toimittajia on tällä hetkellä yhteensä kymmenen. Moni toimittajista vangittiin tekaistuin perustein sen jälkeen, kun he olivat tuottaneet julkisuuteen sisältöjä maan koronatilanteesta ja valtionjohdon toimenpiteistä sen suhteen.

Saramo muistuttaa, että sekä Turkki että Azerbaidžan ovat Euroopan neuvoston jäseninä sitoutuneet Euroopan ihmisoikeussopimukseen. EIT:n mukaan molemmat valtiot rikkovat tällä hetkellä sopimuksen velvoitteita.

– Myös Suomen velvollisuus on tehdä voitavansa ihmisoikeuksien toteutumiseksi. Suomen on pidettävä Turkin ja Azerbaidžanin poliittisten vankien tilannetta esillä sekä kahdenvälisissä suhteissaan maiden kanssa että kansainvälisillä areenoilla.