Jus­si Sa­ra­mon vap­pu­pu­he

Jussi Saramon vappupuhe 1.5.2021

Hyvät ystävät ja toverit,

Alkuperäinen työväen vappu ei ole vanhentunut historian jäänne, vaan taas yhä enemmän ajassa kiinni, kun työnantajaliittoja on alkanut irtisanoutua yhteisestä sopimisesta.

Suurpääomaa edustaville järjestöille totean – jos heikomman osapuolen, eli työntekijän työehtosopimuksilla aikaansaatu turva puretaan, ei lainsäätäjä voi sivistysvaltiossa katsella sivusta.

Esimerkiksi luottamusmiesten asemaa on vahvistettava lainsäädännöllä – ei se ole aitoa paikallista sopimista, jos heikomman osapuolen neuvottelija joutuu pelkäämään oman työpaikkansa puolesta.

Jos ihmisellä ei ole järjestelmää turvanaan, pitää ammattiyhdistysliikkeelle antaa myös joukkokanneoikeus. Paljon muutakin tarvitaan.

Työnantajaleirin ja sen rahoittaman poliittisen oikeiston linja tuntuu erityisen vastuuttomalta tässä maailmantilanteessa. Koko maailma kärsii pandemiasta ja täydellinen maailmantalouden romahdus on estetty laajamittaisella elvytyksellä.

Suomi on elvyttänyt ja velkaantunut monia muita vähemmän, mutta meilläkin valtio tuli yritysten apuun, jotta yhtään työpaikkaa ei tarpeettomasti menetettäisi.

Suomi onkin sekä terveyden että talouden kannalta ollut menestyneimpiä maita maailmassa korona-aikana. Koska olemme onnistuneesti sijoittaneet työllisyyteen, ei meidän ole tarvinnut ottaa velkaa työttömyyteen.

Nyt jos ja kun kriisistä ollaan pääsemässä ulos, on tärkeää tehdä myös jälkihoito mahdollisimman hyvin – silloin nousemme kriisistä vahvana, emmekä syrjäytä ihmisiä pysyväksi synkäksi merkinnäksi osaksi rakennetyöttömyyden tilastoja.

Hyvät ystävät,

Vasemmistolainen työväenliike on aina ollut myös sivistysliike. Tieto ja ymmärrys eivät voi olla vain varakkaiden ulottuvilla. Siksikin olen ylpeä, että Vasemmistoliitosta on tullut Suomen johtava koulutuspuolue.

Lin johdolla on tehty pitkäjänteistä ja tasa-arvoistavaa koulutuspolitiikkaa, jota olen saanut jatkaa opetusministerinä. On ollut ilo olla parantamassa kaikkien koulutusasteiden tilannetta aina varhaiskasvatuksesta alkaen.

Korona on tuonut tähän työhön raskaan puolensa, kun välillä olen tuntenut voimattomuutta lasten ja nuorten joutuessa karanteeneihin ja etäopiskeluun. Tiedämme jo nyt, että tästä on syntynyt paljon ongelmia niin oppimisessa kuin hyvinvoinnissa ja mielenterveydessä.

Päätimme kehysriihessä tuoda eduskunnalle jo tänä keväänä lisätalousarvion, jossa kunnille ja opetuksen järjestäjille suunnataan korvamerkittyä rahaa oppivajeiden paikkaamiseen. Lisärahaa voidaan käyttää opetuksen ja tuen lisäämiseen, jotta jokaiselle lapselle ja nuorelle voidaan antaa heidän tarvitsemansa tuki. Tiedämme, että jos kyydistä putoaa, on sinne vaikeaa päästä enää takaisin. Halvinta ja tehokkainta on korjata ongelmat heti.

Samoin on terveyden kanssa. Usein jo valmiiksi pitkät hoitojonot ovat kasvaneet, kun ihmiset eivät ole koronan takia päässeet hoitoihin. Monesta kiireettömästä hoidosta on tullut kiireellinen ja pahimmillaan ongelmat kroonistuvat. Nyt hallitus lähtee parantamaan hoitotakuuta.

Koronaongelmien nopea hoitaminen on tärkeää, mutta tärkeää on katsoa pidemmälle muutenkin. Vasemmistoliitto piti riihineuvotteluissa yhtenä kynnyskysymyksenä, että mikäli menoja leikataan, se ei voi tapahtua opetuksesta, sosiaali- ja terveyspalveluista tai perusturvasta. Tässä myös onnistuimme.

Hallituksen jo toteuttamat merkittävät koulutuspanostukset aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen pysyvät siis voimassa.

Hyvät ystävät,

Tänä keväänä järjestetään kuntavaalit, joissa tavoitteemme on saada mahdollisimman moneen kuntaan vastuullinen, tasa-arvoisia kuntapalveluita ja kestävää ympäristöpolitiikkaa kannattava enemmistö.

Vaaleissa ei valita pormestareita, eu-politiikkaa eikä suurimpia puolueita, vaan valtuutettuja, joiden enemmistö päättää meidän kaikkien arjen monista tärkeimmistä kysymyksistä. Vasemmistoliiton päättäjät ovat tässä työssä luotettavimpia hyvinvointivaltion puolustajia.

Myös kyselytutkimuksissa meitä pidetään vahvana kuntapalveluiden puolustajana. Toimitaan sen eteen, että vaaleissa puhutaan oikeista asioista. Silloin me olemme vahvoilla.

Hyvää työväen, opiskelijoiden ja aivan kaikkien yhteistä vappua!

Jussi Saramo
Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, opetusministeri