Ki­ky on kuo­pat­ta­va

Kilpailukykysopimuksen aika on vasemmistoliiton eduskuntaryhmän mielestä vääjäämättä ohi.

Vasemmistoliiton mielestä työajan lyhentämisestä, työn jakamisesta ja toimeentulon takaavasta työstä pitää keskustella nyt ennakkoluulottomasti. Sen sijaan palkatonta työaikaa pidentäneen ja julkisen sektorin lomarahoja leikanneen kilpailukykysopimuksen aika on vasemmistoliiton eduskuntaryhmän mielestä vääjäämättä ohi.

– Kiky-sopimuksessa on alusta alkaen ollut kyse työntekijöiden palkkojen leikkaamisesta kilpailukyvyn varjolla, eikä sitä ole syytä jatkaa, vasemmistoliiton kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Juho Kautto sanoo.

Vasemmistoliitto on ainoana puolueena johdonmukaisesti alusta asti vastustanut kilpailukykysopimuksen tuomia leikkauksia työntekijöille.

Kiky-sopimus on kurittanut erityisesti julkisen sektorin pienipalkkaisia, naisvaltaisia aloja. Näille aloille on edelleen vaikea löytää työvoimaa, mikä on käynyt jälleen ilmi kesälomien jälkeen, kun esimerkiksi päiväkoteihin ja kouluihin ei löydy tarpeeksi kasvatusalan ammattilaisia.

– Kiky siirsi työnantajamaksuja palkansaajille ja tämän tuoma hyöty yrityksille on miljardeja euroja, Kautto sanoo.

Panostukset osaamiseen ja innovaatioihin ovat työn halpuuttamista huomattavasti parempi keino tuottaa ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää talouskehitystä eli aitoa kilpailukykyä ja sitä kautta ihmisten hyvinvointia.

– Tämä hallitus tekee yhteistyötä eikä uhkaile pakkolaeilla. Tuemme suomalaista sopimusyhteiskuntaa ja vahvistamme luottamuksen ilmapiiriä työmarkkinoilla, Kautto sanoo.