Kun­ta­vaa­lit siir­ty­vät ke­sä­kuul­le

Eilen on tehty vaikeita ja raskaita päätöksiä. Kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Demokratiassa vaalien siirtäminen on poikkeuksellista ja tehdään vain erityisen painavista syistä.

Tämänhetkinen tartuntatilanne on merkittävä ja riittävän painava syy. Ehdokaslistat ja äänioikeusrekisteri kootaan uudelleen vaalilain mukaisessa aikataulussa.

Ennakkoäänestysaikaa pidennetään kahteen viikkoon, jotta äänioikeuden toteutuminen paranee ja varmistuu merkittävällä tavalla.

Kuten oikeusministeri Henriksson sanoi tänään tiedotustilaisuudessaan, ehdokaslistoja voi täydentää 4.5. saakka ja ehdokassuostumuksia ei tarvitse kerätä uudestaan. Kuitenkin ehdokaslistat tulee jättää nyt ensi viikolla voimassaolevan lainsäädännön mukaan.

Jatkamme muilta osin puoluesihteereiden sekä oikeusministeriön kanssa vaalien järjestämisen yksityiskohtia koskevaa valmistelua. Olennaisinta on nyt, että vaalit järjestetään, ne järjestetään mahdollisimman turvallisesti ja äänioikeuden toteutuminen paranee. Suomalainen demokratia kestää tällaiset muutokset ja vahvistuu niistä, ja demokratia kestää sen, että vaaleja siirretään kahdella kuukaudella.

Mikko Koikkalainen
puoluesihteeri