Li An­ders­son: Hoi­va­ko­tien asuk­kaat an­sait­se­vat kor­vauk­sen lai­min­lyön­neis­tä

Hoivayhtiöiden laiminlyömät vanhukset ansaitsevat korvauksen kokemuksistaan, vaatii vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.

Vasemmistoliiton puoluekokouksessa puhunut Andersson esitti perjantaina vakavan huolensa terveys- ja hoiva-alan yritysten toiminnassa ilmenneistä laiminlyönneistä ja niiden harjoittamasta verovälttelystä.

“Skandaaliyhtiö Esperi Caren emoyhtiö ei ole maksanut lainkaan yhteisöveroa Suomeen kolmen viime vuoden aikana. Samaan aikaan, kun me olemme ohjanneet Esperi Carelle verorahojamme, tämä yritys on laiminlyönyt ikäihmisten oikeuden laadukkaaseen ja inhimilliseen hoivaan”, hän sanoi.

Andersson lupasi, että ”me emme lepää ennen kuin hoivayritysten laiminlyönneille on saatu loppu.” Hän esitti myös toimenpiteitä laiminlyöntien estämiseksi.

“Jotta voimme taata suomalaisille laadukkaan hoivan ja oikeuden inhimilliseen vanhuuteen, on selvää, että laiminlyöntien estämiseksi tarvitaan päättäväisempiä otteita. On mielestäni välttämätöntä, että kaikissa sopimuksissa, joita hoivakonsernien kanssa tehdään sovitaan selkeät ja tuntuvat sopimuskorvaukset paitsi kunnille, myös hoivakodeissa asuville vanhuksille, silloin kun palvelua ei toteuteta sovitulla mitoituksella”, Andersson sanoi.

Hallituksen ensimmäiset kuusi kuukautta

Anderssonin mukaan vasemmistoliitto on heti hallituskauden aluksi saanut läpi monia keskeisimmistä tavoitteistaan.

“Samaan aikaan kun oppositio pohtii joulukirkkoa ja syrjinnän sallimista, pohtivat monet duunarit ja pienituloiset Suomessa omaa toimeentuloaan ja sen riittävyyttä. Tämä hallitus on kääntänyt Suomen suunnan, ja panostaa pienten eläkkeiden korotuksiin, koulutukseen kaikilla asteilla sekä lapsiperheisiin ja sosiaali- ja terveydenhuoltoon”, Andersson sanoi.

Vasemmistoliitolle tärkeistä asioista, jotka hallitus on toteuttanut ensimmäisen puolen vuoden aikana, Andersson mainitsi aktiivimallin purkamisen, yhdenvertaisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamisen, investoinnit koulutukseen sekä panostukset luonnonsuojeluun.

Talouslinja ja kovat arvot yhdistävät oppositiota

Andersson kommentoi puheessaan myös Suomen poliittisen kentän muutosta. Hänen mukaansa oppositiopuolueet näyttävät löytäneen toisensa vanhoillisten arvojen ja kurjistavan talouspolitiikan kannattajina.

“Suomessa on oikeastaan vain yksi yhtenäinen oppositio, joka on arvokonservatiivinen ja talousoikeistolainen. Audi-miesten asemaa ajavat kokoomuslaiset ovat saaneet rinnalleen mersupersut. Hyvinvointipanostusten ja oikeudenmukaisten verouudistusten sijaan halutaan leikkauksia julkisiin menoihin. Yhdenvertaisuuden sijaan halutaan kyseenalaistaa jopa syrjinnän kiellot laissa ja siirtää opetusta kirkkoihin”, Andersson sanoi.