Lo­hi­kos­ki: Vah­vem­pi jul­ki­nen ta­lous va­rak­kai­den ve­ron­kier­toa kit­ke­mäl­lä

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja ja eduskunnan verojaoston jäsen, kansanedustaja Pia Lohikoski kannustaa hallitusta muistamaan hallitusohjelman kirjaukset aggressiivisen verosuunnittelun torjuntaan budjettiriihen alla.

Vasemmistoliiton vaatima varakkaiden arvonnousuvero on etenemässä syksyllä eduskuntaan. Arvonnousuverolla puututaan verovälttelyyn varmistamalla, että Suomessa esimerkiksi osakkeista saadut myyntivoitot myös verotetaan juuri täällä.

– Tämä on tärkeä vero-oikeudenmukaisuutta lisäävä saavutus! Hyvinvointivaltion rahoitus on riippuvaista toimivasta verotuksesta. Meidän on tilkittävä porsaanreiät, joista nyt vain kaikkein varakkaimmat voivat hyötyä aggressiivisella verosuunnittelulla, Pia Lohikoski toteaa.

Lohikosken mukaan esitystä tulisi vielä korjata, kuten esimerkiksi yritysvastuujärjestö Finnwatch on esittänyt.

– Nykyiseen ehdotukseen sisältyy turhia rajauksia, kuten verovapaus 100 000 euron arvonnousuun asti sekä asuinvuosien vaikutus verovelvollisuuteen. Nämä vain monimutkaistavat verotusta eikä näille lain ideaa vesittäville poikkeuksille ole muutenkaan perusteita, hän linjaa.

Hallitusohjelmassa on vahva painotus veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun torjuntaan. Näillä toimilla laajennetaan Suomen veropohjaa ja lisätään läpinäkyvyyttä.

Varallisuuseroihin voidaan vaikuttaa.

– Vaikka Suomi on velkaantunut koronakriisissä vähemmän kuin euromaat keskimäärin ja velkakestävyytemme on Euroopan komission mukaan vahvalla tasolla, kohtaamme samaan aikaan julkisten menojen kasvupaineita. Pandemia ja sota ovat toivottavasti ohimeneviä kriisejä, mutta väestön ikääntyminen ja ilmastonmuutoksen torjunta vaativat suuria julkisia panostuksia ja niitä on mahdollista rahoittaa tilkitsemällä veropohjan aukkoja, Lohikoski huomauttaa.

Suomi on osa kansanvälistä trendiä, jossa varallisuuserot kasvavat nopeasti. Suomessa vaurain kymmenys väestöstä omistaa jo liki puolet kotitalouksien nettovarallisuudesta.

– Varallisuuseroihin voidaan vaikuttaa. Me vasemmistoliitossa olemme ehdottaneet esimerkiksi miljonääriveroa yli miljoonan omaisuuksille, Lohikoski muistuttaa.