Luon­to­mat­kai­lun edel­ly­tyk­set on taat­ta­va

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä haluaa vahvistaa metsähallituksen luontopalveluiden resursseja kaikkialla Suomessa.

Puhdas ja monimuotoinen luonto on Suomen matkailuvaltti, mutta ilman rahoitusta paikallista matkailuelinkeinoa ei voida kehittää tai edes ylläpitää.

Hallitusohjelman mukaan luontomatkailun edellytyksiä parannetaan eri puolella Suomea. Silti Metsähallitus on päättänyt lakkauttaa Urho Kekkosen kansallispuiston Savukosken opastuskeskuksen.

– Savukoskea on kuritettu toden teolla ja suunnitelmien suunta on täysin väärä. Metsähallitus ei voi väistää omia velvoitteitaan. Luontopalvelut houkuttelevat matkailijoita, jotka tuovat mukanaan tuloja ja hyvinvointia, Vasemmistoliiton Lapin vaalipiirin kansanedustaja Markus Mustajärvi sanoo.

Metsähallituksen luontopalveluiden edellytykset on taattava koko maassa, koska ne tuovat työtä erityisesti seuduille, missä sitä kipeimmin kaivataan. Myös luonnon monimuotoisuudesta on pidettävä huolta, sillä juuri puhdas luonto vetää puoleensa matkailijoita.

Mustajärvi vaatii, että Kemijokeen on rakennettava lohiportaat ja jokiyhtiön on huolehdittava kalatalousvelvoitteistaan. Myös muualla Suomessa vesivoimayhtiöiden on huomioitava vaelluskalakannat toiminnassaan ja tarvittaessa rakennettava kalatiet patojen yhteyteen.

–  Alkuperäistä Kemijoen lohta ei enää ole, mutta Kemijoesta voidaan vielä tehdä lohijoki. Se edellyttää hallitukselta strategista ajattelua ja rahoitusta. Myös vesivoimayhtiöiden on hoidettava oma osuutensa rakentamalla kalaportaat patojen yhteyteen, Mustajärvi sanoo.

Rinteen hallituksen kunnianhimoiset ilmasto- ja ympäristölinjaukset ovat herättäneet kansainvälistä huomiota. Hallitusohjelmassa on esimerkiksi sovittu luonnonsuojelun määrärahoituksen nostamisesta 100 miljoonalla eurolla. Samalla hallitus on sitoutunut Metsähallituksen luontokohteiden korjausvelan vähentämiseen ja luontopalveluiden perusrahoituksen kasvattamiseen. Vasemmistoliitto haluaa varmistaa, että näin myös todella tapahtuu.

– Puhdas luonto on Suomen matkailuvaltti. Mikäli haluamme edistää ja kehittää maamme luontomatkailua, on selvää, että rahoituspohjan on oltava kunnossa, Mustajärvi sanoo.