Mai Ki­ve­lä: Il­mas­to­toi­mia on te­hos­tet­ta­va

Uusien ilmastoselvitysten alustavien tulosten perusteella on selvää, että päästövähennyksiä on lisättävä, jotta vuoden 2035 hiilineutraaliustavoite saavutetaan. Vasemmisto on valmis ottamaan haasteen vastaan.

Tänään julkaistut VTT:n PITKO-jatkoselvityksen ja Luonnonvarakeskuksen MALUSEPO-selvityksen alustavat tulokset osoittavat Suomen tarvitsevan aiempaa oletettua enemmän päästövähennyksiä, jotta hallituksen hiilineutraaliustavoite vuonna 2035 saavutetaan. Erityisesti Luonnonvarakeskuksen uudet hiilinielulaskelmat ovat herättäneet keskustelua, koska uudet nieluluvut ovat huomattavasti pienempiä kuin aikaisemmin on oletettu.

– Asiaa pitkään seuranneille poliitikoille uusien lukujen ei pitäisi olla täysi yllätys, mikäli he ovat olleet perillä nielukysymyksiin liittyvistä epävarmuuksista. Liian suurista nielulaskelmista ovat varoittaneet useat tutkijat ja kansalaisjärjestöt, kommentoi vasemmistoliiton kansanedustaja Mai Kivelä.

Vasemmisto on sitoutunut tekemään Suomesta hiilineutraalin vuoteen 2035 mennessä.

Pienemmät hiilinieluluvut tarkoittavat, että päästövähennyksiä tulee toteuttaa aiempaa enemmän, jotta hiilinielut ja kasvihuonekaasupäästöt ovat yhtä suuret vuonna 2035 eli hiilineutraalius saavutetaan. Uudet luvut eivät kuitenkaan muuta hallituksen tavoitetta ja vasemmisto on sitoutunut tekemään Suomesta hiilineutraalin vuoteen 2035 mennessä.

– Tavoitevuosi on edelleen sama, mutta keinoja tulee punnita uudestaan. Hiilineutraalius vuonna 2035 on edelleen mahdollinen, Kivelä toteaa.

Vasemmisto on valmis useisiin uusiin ilmastotoimiin. Ympäristölle haitallisista tuista voidaan karsia lisää esimerkiksi luopumalla päästökauppakompensaatiosta. Myös turpeen verotuki tulee ajaa asteittain alas ja samalla taata reilu siirtymä turvetuottajille. Metsänomistajia voidaan kannustaa tuilla pidentämään hakkuukiertoa, mikä kasvattaa hiilinielua. Samalla metsistä saadaan ulos enemmän järeää tukkipuuta, josta voidaan tehdä pitkäaikaisia puutuotteita.

Julkisuudessa toisinaan pelotellaan päästövähennysten vaikutuksista talouteen ja suomalaisten arkeen. Niin ympäristö- kuin taloustieteilijät ovat kuitenkin yksimielisiä, että pahin vaihtoehto niin inhimillisestä kuin taloudellisesta näkökulmasta on, että ilmastonmuutosta ei saada hillittyä. Kivelä painottaa, että nyt tarvitaan konkreettisia tekoja.

– Nyt on lähdettävä rohkeasti tekemään uudistuksia, joilla Suomesta saadaan tehtyä maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio. Se on ainoa vastuullinen vaihtoehto.