Mai Ki­ve­lä: Koi­rien vä­ki­val­tai­nen koh­te­lu har­ras­tus­toi­min­nas­sa on lo­pe­tet­ta­va he­ti

Oikeutta eläimille järjestö on tänään julkaissut suojelukoirien koulutustoiminnasta salaa kuvattua videomateriaalia, jossa näkyy rajua koiriin kohdistuvaa väkivaltaa. Videoilla näkyy kuinka koiria koulutetaan piikki- ja sähköpannoilla, niitä kuristetaan ja revitään.

“Videoiden katsominen on hirveää. Ihmiset lyömässä ja potkimassa koiria, joiden hyvästä hoidosta he ovat vastuussa. Materiaalin perusteella on selvää, ettei kyse ole yksittäistapauksista, vaan koulutuskulttuuri on pahasti vialla ja väkivalta on laajaa. Näin ollen järjestäjät ovat vastuussa väkivallasta”, kommentoi kansanedustaja Mai Kivelä.

Videomateriaaleissa näkyvä toiminta on selkeästi eläinsuojelulain vastaista.
Kivelä nostaa kuitenkin esiin kuinka nykyinen eläinsuojelulaki on osin epäselvä vahingollisten koulutusvälineiden, kuten sähköpantojen, suhteen.

“On epäselvyyttä siitä minkälaisia välineitä koirien kanssa saa käyttää. Uuteen eläinlakiin on tulossa eläimille ilmeistä tarpeetonta kipua tai kärsimystä aiheuttavien välineiden ja laitteiden kielto. Näiden välineiden, kuten sähköpantojen, käytön ja hallussapidon lisäksi myös niiden markkinointi tullaan kieltämään. Uusi laki tulee olemaan kaukana riittävästä, mutta tämän osalta siihen on siis tulossa selkeämpi kielto kuin mitä tällä hetkellä on”, toteaa Kivelä.

Kivelä vaatii järjestöjä reagoimaan esille tuotuun väkivaltaan.

“Kennelliiton ja asianomaisten järjestöjen on kannettava vastuuta ja varmistettava että väkivalta loppuu välittömästi. Myös eläinsuojeluviranomaisten on reagoitava ja otettava nämä järjestöt ja niiden harjoitukset valvonnan alle. Toivottavasti jokainen koiranomistaja kantaa vastuunsa sen suhteen, ettei hyväksy väkivaltaa eläimiä kohtaan harrastustoiminnassa tai missään muuallakaan”, vaatii Kivelä.