Mi­nis­te­ri­vaih­dos to­teu­tuu 29.6. – so­si­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­rik­si köy­hyyt­tä ym­mär­tä­vä yh­teis­kun­nan tur­va­verk­ko­jen vah­vis­ta­ja

Kansanedustaja Hanna Sarkkinen nousee sosiaali- ja terveysministeriksi tiistaina 29.6. Puolueen puheenjohtaja Li Andersson palaa samassa yhteydessä opetusministeriksi.

Sosiaali- ja terveysministeriksi nouseva Hanna Sarkkinen korostaa, että hänen tulevassa tehtävässään on oltava vahvasti kiinni suomalaisten arjen ja toimeentulon kysymyksissä.

– Korona-aika on osoittanut karulla tavalla, kuinka nopeasti keskiluokkaisesta elämästä voi pudota köyhyyteen. Ministerikauteni aikana sosiaaliturvauudistus pääsee toden teolla liikkeelle.  Suomi ansaitsee uudistuksen, joka vahvistaa yhteiskunnan turvaverkkoja sekä vähentää köyhyyttä, Hanna Sarkkinen sanoo.

Sarkkinen nousee ennalta sovitusti ministeriksi tehtävässä hallituskauden alusta lähtien toimineen Aino-Kaisa Pekosen tilalle. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän ja puoluevaltuuston yhteiskokous päätti hallituskauden aluksi jakaa sosiaali- ja terveysministerin salkun kahteen kahden vuoden mittaiseen jaksoon.

Opetusministeriksi vanhempainvapaan jälkeen palaava vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kertoo, että opetus- ja kulttuuriministeriössä jatkuvat vauhdikkaat ajat tasa-arvoisen koulutuksen ja suomalaisten osaamisen hyväksi.

Toisesta asteesta tulee elokuusta lähtien kokonaan maksuton ensimmäiselle uudistuksen piirin kuuluvalle ikäluokalle. Tämän jälkeen historiallinen uudistus astuu voimaan ikäluokka kerrallaan. Myös koronaepidemian aiheuttamaa oppimis- ja hyvinvointivelkaa joudutaan korjaamaan vielä pitkään.

– Koulutuksen saralla tapahtuu nyt kauaskantoisempia asioita kuin vuosikymmeniin. Koronakriisi on selätetty onnistuneesti vasta, kun sen aiheuttama oppimisvelka on maksettu kokonaan loppuun. Kriisin jälkihoidon onnistumisella tulee olemaan hyvin kauaskantoiset seuraukset suomalaiseen yhteiskuntaan. Oppivelvollisuusuudistus taas parantaa jo heti ensi syksystä lähtien tuhansien perheiden elämää ja vahvistaa nuorten saamaa tukea, Li Andersson sanoo.

Andersson palaa ministeriksi puolueen varapuheenjohtaja Jussi Saramon tilalle.