Min­na Mink­ki­nen: Luo­vaa alaa on tuet­ta­va lip­pu­tuel­la

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Minna Minkkinen esittää luovan alan korona-ahdinkoon suoraa valtion tukea.

– Valtion myöntämä suora tuki lippujen ostamiseen toimisi kannustimena kulttuuritapahtumien järjestämiseen, Minkkinen sanoi Musiikki & Media -tapahtuman paneelissa torstaina Tampereella.

Minkkisen mukaan tuet tulisi kohdistaa niin, että niistä mahdollisimman suuri osa päätyisi tekijöille itselleen.

”Vaikka tautitilanne on vielä vaikea, täytyy jo nyt luoda ratkaisuja erityisen kovia kokeneen kulttuurialan uudelleen käynnistämiseen.”

– Koronatukien kriteerejä tulee muokata niin, että myös luovien alojen työntekijöillä on mahdollisuus niihin: tukia tulee kohdistaa suoraan tekijöille. Vaikka tautitilanne on vielä vaikea, täytyy jo nyt luoda ratkaisuja erityisen kovia kokeneen kulttuurialan uudelleen käynnistämiseen, Minkkinen sanoo.

Lippusubventio, eli suora valtiontuki lippujen ostamiseen, voisi kannustaa turvallisten tapahtumien järjestämiseen, ja tällöin raha päätyisi mahdollisimman suoraan musiikin ja taiteen tekijöille.

– Iso-Britanniassa on tuettu ravintoloiden ruoka-annoksia, joten miksi emme me tukisi luovaa alaa?, Minkkinen kysyy.

– Taiteen ja kulttuurin kokemisella ja tekemisellä on positiivisia terveysvaikutuksia. Taide myös tuo ihmisiä yhteen, auttaa käsittelemään ympäröivää maailmaa ja ymmärtämään toisiamme. Sitä me kaikki tarvitsemme tässä ajassa, Minkkinen sanoo.