Oi­keis­to-op­po­si­tio oli­si taas val­mis ot­ta­maan pie­ni­tu­loi­sil­ta ja an­ta­maan rik­kail­le

Oppositiopuolueet ovat julkaisseet vaihtoehtobudjettinsa. Kokoomuksen vaihtoehto lisäisi eriarvoisuutta ja vaarantaisi koronasta toipumisen paitsi ihmisten hyvinvoinnin myös talouden kannalta. Perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien ehdotuksia Saramo ei pidä vakavasti otettavina.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jussi Saramon mukaan kokoomuksenkin vaihtoehdossa on epäuskottavia ja harhaanjohtavia osia, kuten tuulesta temmatut työllisyysluvut sekä julkishallinnon säästöt, joiden kohteita ei kerrota. Kiitosta kokoomus ansaitsee kuitenkin rehellisestä ideologian paljastamisesta leikatessaan hyvinvointivaltiosta ja siirtäessään rahaa pienituloisilta suurituloisille.

– Kokoomuksen vaihtoehtobudjetti on samaa vanhaa, jo valmiiksi suurituloisia suosivaa talouspolitiikkaa. Erityisen vaarallista pienituloisilta leikkaaminen olisi nyt, kun talouden kasvu on saatu hyvään alkuun, mutta ensi vuoden näkymä on yhä hyvin epävarma, Saramo toteaa.

– Lievästi elvyttävää talouspolitiikkaa on pidetty järkevänä vielä ensi vuodelle, koska työttömyyden väheneminen on vasta alkanut. Uusimmat tiedot koronapandemian vaikutuksista maailmalla ovat uhka Suomen viennille ja kotimaisille palveluille, nyt olisi vastuutonta heittää hukkaan Suomen onnistunut koronapolitiikka ja päästää talous työttömyyttä ja siten myös velkaa kasvattavaan laskukierteeseen, Saramo sanoo.

Perussuomalaisten vaihtoehdossa velkaa otetaan käytännössä yhtä paljon kuin hallituksen budjetissa. Kokoomuksenkin vaihtoehtobudjetti sisältää myös menolisäyksiä. Kaiken kaikkiaan kokoomus ottaisi noin 4,5 miljardia lisävelkaa.

– Velkapelottelusta huolimatta, myös kokoomus olisi valmis ottamaan lisävelkaa, kunhan huonompiosaisilta leikataan. Käytännössä kokoomuksen mallilla todellinen velkaantuminen voi kääntyä jopa lyhyellä ajanjaksolla hallitusta rajummaksi. Suomi on nykyisen hallituksen budjeteilla vähiten velkaantuneiden euromaiden joukossa juuri siksi, että valtio on suhdannepolitiikalla pitänyt huolta työllisyydestä, Saramo sanoo.

Kokoomus haluaa myydä miljardeilla valtionomaisuutta – se pahentaisi nettovelkaa, kun lainaa saa kiinteällä negatiivisella korolla.

– Kokoomus haluaa myydä miljardeilla valtionomaisuutta – se pahentaisi nettovelkaa, kun lainaa saa kiinteällä negatiivisella korolla ja valtion omistusten tuotot ovat vuodesta toiseen korkealla tasolla. Todella vastuutonta tappaa lypsävät lehmät, Saramo sanoo.