Ope­tus­mi­nis­te­rik­si nouse­va Sa­ra­mo käyn­nis­tää sel­vi­tyk­sen kou­lu­tusa­lan val­tio­nyh­tiös­tä

Tuleva opetusministeri Jussi Saramo aikoo käynnistää arvioinnin edellisen hallituksen perustamasta Oppiva Invest Oy:stä, jota hallitus pääomitti 80 miljoonalla eurolla. Oppiva Invest on ensimmäinen Opetushallituksen omistajaohjauksessa oleva yhtiö.

– On erittäin tärkeää sekä eduskunnan budjettivallan että hallinnon läpinäkyvyyden kannalta, ettei valtion rahaa tarpeettomasti piiloteta osakeyhtiöihin, joita ei julkisuuslaki koske. Pyrin käynnistämään arvioinnin yhtiöstä heti alkuvuodesta, tuleva opetusministeri Jussi Saramo linjaa.

Tarve arvioinnille käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) selvityksestä, jossa se tarkasteli seitsemää vuosina 2017–2019 perustettua valtion erityistehtäväyhtiötä. Valtio pääomitti yhtiöitä yhteensä noin 490 miljoonalla eurolla.

VTV toteaa raportissaan, että Opetus- ja kulttuuriministeriön tai Opetushallituksen tulee teettää puolueeton arviointi Oppiva Invest Oy:n toiminnan yhteiskunnallisista hyödyistä ja kustannuksista viiden vuoden sisällä.

– Raportti on melko tylyä luettavaa Oppiva Investin näkökulmasta, joten arviointia ei ole syytä lykätä. Yhtiön perustamisen peruste jää osin epäselväksi eikä ministeriön hahmottelemia yhtiön toiminta-ajatuksia digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämisestä, koulutusviennistä tai alueellisista osaamiskeskuksista toteutettu. Yhtiön toimintaan ei OKM:n hahmottelemissa vaihtoehdoista kuulunut pääomalainojen myöntäminen yrityksille, Saramo toteaa.

Oppiva Invest myöntää pääomalainoja ja rahoittaa erityisesti ammatilliseen opetukseen ja oppimisympäristöihin ratkaisuja ja palveluita tuottavia yrityksiä sekä koulutusvientiä harjoittavia yrityksiä.

– Yhtiön perustamiseen liittyvästä valmisteluaineistoista ei selkeästi ilmene, miten on päädytty siihen johtopäätökseen, että 80 miljoonan euron pääomitus ja vakuudettomien pääomalainojen myöntäminen yrityksille olisi paras keino opetusvälineiden ja opiskeluympäristön kehittämiselle ja innovaatioille, Saramo sanoo.

VTV kyseenalaistaa raportissaan tarvitaanko näin kapean tehtävän hoitamiseksi ylipäätänsä valtionyhtiötä sekä sen, että yhtiön kyky hoitaa yhteiskuntapoliittinen tehtävänsä, riippuu osakkeista saatavista osingoista ja osakkeiden arvon kehityksestä. Vuonna 2019 yhtiön omistukset pienenivät laskennallisesti 13,5 miljoonalla eurolla osakekurssien laskun myötä.