Paa­vo Ar­hin­mä­ki va­sem­mis­to­lii­ton edus­kun­ta­ryh­män joh­toon

Kansanedustaja Paavo Arhinmäki valittiin perjantaina vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä valitsi Arhinmäen puheenjohtajan tehtävään yksimielisesti.

Helsinkiläinen Paavo Arhinmäki, 42, on toiminut aikaisemmin muun muassa vasemmistoliiton puheenjohtajana ja ministerinä. Hänet valittiin kevään eduskuntavaaleissa neljännelle kansanedustajakaudelleen.

– Puolueen ollessa hallituksessa eduskuntaryhmän puheenjohtajan rooli on vieläkin isompi kuin oppositiossa. Ryhmänjohtajan tehtävänä on tuoda eduskunnan salissa esiin puolueen linjan ja tavoitteet, koska ministerit keskittyvät eduskunnassa lähinnä oman hallinnonalansa asioihin, Paavo Arhinmäki sanoo.

– Vasemmistoliitto tulee eduskunnassa ja hallituksessa voimakkaasti toimimaan eriarvoisuuden ja köyhyyden vähentämiseksi, puolustamaan työntekijöiden oikeuksia ja työllisyyttä sekä huolehtimaan hyvinvointipalveluista ja koulutuksesta. Kaikki päätökset tulee tehdä ilmaston ja ympäristön kestokyvyn rajoissa, Arhinmäki sanoo.

Ryhmä tarvitsi uuden puheenjohtajan Aino-Kaisa Pekosen tultua valituksi sosiaali- ja terveysministeriksi.