Pia Lo­hi­kos­ki: Kil­pai­lu­tus uh­kaa ko­tou­tu­mis­kou­lu­tuk­sen laa­tua

Vasemmistoliiton kansanedustaja Pia Lohikoski on huolissaan maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen laadusta ja kehittämisestä ja on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen 21.2.2020.

Nykyisellään maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusta järjestetään ELY-keskusten kilpailuttamana ostopalveluna työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hallinnon alalla, ja se on täysin irrallaan muusta suomalaisesta koulutuskokonaisuudesta.

Hintakilpailussa menestyneissä koulutuksissa on havaittu laadullisia puutteita.

– Kilpailutuksissa edullinen hinta on houkutteleva kilpailuetu, ja tämän myötä kilpailutuksissa ovat menestyneet yritykset, joiden järjestämissä koulutuksissa on havaittu laadullisia puutteita, Lohikoski sanoo.

Kotoutumiskoulutus on alle kolme vuotta Suomessa asuneille, aikuisille maahanmuuttajille tarkoitettua kohdennettua koulutusta, jonka tulisi parantaa henkilön mahdollisuuksia toimia yhdenvertaisena jäsenenä suomalaisessa yhteiskunnassa, antaa kielellisiä ja muita valmiuksia sekä edellytyksiä jatko-opintoihin ja työllistymiseen.

Kilpailutusjärjestelmä on jäykkä ja tehoton.

– Koulutusten kilpailuttaminen muutaman vuoden välein heikentää koulutuksen kehittämistyötä ja sen myötä koulutuksen laatua. Kilpailutusjärjestelmä on jäykkä ja tehoton, Lohikoski sanoo.

Jättämässään kirjallisessa kysymyksessä Lohikoski kysyy hallitukselta, mitä hallitus aikoo tehdä kotoutumiskoulutusten laadun valvomiseksi ja parantamiseksi, ja onko hallituksella aikeita luopua kotoutumiskoulutuksen kilpailuttamisesta.

Pia Lohikoski, puh 050 362 9496