Si­pi­län ero epä­toi­voi­nen temp­pu

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä pitää erikoisena, että pääministeri Sipilä on heittänyt pyyhkeen kehään vain reilu kuukausi ennen vaaleja.

Pääministeri Sipilä on useamman kerran kuluneen vaalikauden aikana uhannut erolla ja hallituksen hajottamisella. Valitettavasti hän on jättänyt kerta toisensa jälkeen kävelemättä Mäntyniemeen tai tehnyt U-käännöksen.

Sipilän erolle olisi ollut syy ja peruste monta kertaa kuluvan vaalikauden aikana. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on esittänyt perustellusti Sipilän ja hallituksen eroa usean kerran.

Viimeisen kuukauden aikana Sipilän hallitus ei olisi kuitenkaan pystynyt tekemään enää poliittisia päätöksiä, ja nyt Sipilän hallitus toimii joka tapauksessa toimitusministeristönä vaalien yli. Sipilän ero tässä vaiheessa on siis vain epätoivoinen temppu yrittää näyttää periaatteelliselta.

Pääministeri Sipilä tarjoutui eropuheessaan kutsumaan koolle eduskuntapuolueet keskustelemaan sote-uudistuksesta. Tätä Vasemmistoliiton eduskuntatyhmä ja muu oppositio on esittänyt pääministeri Sipilälle koko vaalikauden ajan.

Koko sote-uudistuksen ongelma on ollut juuri se, ettei pääministeri Sipilä ole halunnut tehdä yhteistyötä asiassa vaan on yrittänyt viedä sote-uudistusta eteenpäin hyvin pienellä enemmistöllä.  Marraskuussa 2015 hallituspuolueet päättivät alkaa edistää puhtaasti poliittista sote-mallia, jolla ei ollut laajaa tukea takanaan ja joka oli asiantuntijoiden mielestä alusta asti erittäin ongelmallinen.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän mielestä sote-uudistusta pitää edistää yhteistyöllä ja alkuperäisten tavoitteiden mukaisesti eli vahvistaa erityisesti perusterveydenhoitoa ja parantaa sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiota. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen tarvitaan kuntia vahvemmat alueelliset hartiat ja palveluiden tuottamisesta pitää ensisijaisesti vastata julkisten toimijoiden. Alueilla toimivien sote-uudistusta valmistelevien organisaatioiden työn ja rahoituksen jatko tulee varmistaa eduskuntakauden vaihtuessa.