Va­loi­sa tu­le­vai­suus. Kai­kil­le. Ei har­voil­le. Va­sem­mis­to­lii­ton puo­lue­ko­kous 15.–17.11.2019 Kuo­pios­sa

Vasemmistoliiton korkein päättävä elin kokoontuu viikonloppuna Kuopiossa linjaamaan Suomelle valoisampaa tulevaisuutta.

Puoluekokous on vasemmistoliiton ylin päättävä elin, joka kokoontuu kolmen vuoden välein ja valitsee puoluejohdon sekä edustajat muihin puolueen päättäviin elimiin. Puoluekokous hyväksyy myös vasemmistoliiton tavoiteohjelman.

Seuraa kokousta livenä verkossa

Nuorin puoluekokousedustaja on syntynyt vuonna 1999 ja vanhin 1939. Eteläisin osanottaja saapuu Suomen eteläisimmästä kunnasta Hangosta ja pohjoisin Suomen pohjoisimmasta kunnasta Utsjoelta. Kokousedustajista 145 (48 prosenttia) on naisia, 154 miehiä (51 prosenttia) ja 1 (0,33 prosenttia) muunsukupuolinen.

Puoluekokousedustajat on valittu piireittäin. Kaiken kaikkiaan edustajia on 300. Piirit ovat valinneet edustajansa puoluekokoukseen. Osassa piireistä on järjestetty jäsenvaali edustajista.

Vuoden 2019 puoluekokouksessa näkyy moniääninen ja yhtenäinen vasemmisto. Monimuotoisuutta ilmentää myös puoluekokouksen visuaalinen ilme. Sen on suunnitellut luova toimisto Berry Creative, joka vastasi vuonna 2018 myös vasemmistoliiton visuaalisen ilmeen uudistamisesta. Kokousilmeen värikkäät, kohti taivasta kohoavat pisarat ovat vastaisku pimeälle marraskuulle. Pisarat voi nähdä myös puhekuplina, jotka kuvastavat moniäänistä vasemmistoa, joka kokoaa yhteen niin duunarin Raahesta, lähihoitajan Lahdesta kuin ilmastoaktiivin Helsingistä.

Puoluekokouksen iskulause on “Valoisa tulevaisuus. Kaikille. Ei harvoille.” Siihen kiteytyy vasemmistoliiton tulevan puoluekokouskauden työn ydin: paremman tulevaisuuden rakentaminen aivan kaikille. Samalla puolue kääntää katseen kohti ensi kevättä, jolloin vasemmistoliitto täyttää 30 vuotta ja tulee päivittämään omat ydintehtävänsä seuraavaksi 30 vuodeksi.

Kaikissa puoluekokousjärjestelyissä on otettu huomioon ekologisuus ja kierrätettävyys. Esimerkiksi ilmapallot ovat maatuvia eikä niitä jaeta yksittäin, jolloin ilmapallojätteen kulkeutuminen luontoon ehkäistään. Suuri osa kokouksen somisteista on digitaalisia, jolloin niiden valmistuksessa on säästetty ympäristöä.