Va­sem­mis­to­lii­ton edus­kun­ta­ryh­mä: Ei työ­eh­tos­hop­pai­lul­le!

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä otti kantaa Postin työntekijöiden ja heidän työehtojensa puolesta.

Eduskuntaryhmän kannanotto:

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ei hyväksy eikä tule jatkossakaan hyväksymään työehtoshoppailua missään muodossa. Me emme anna suomalaisilla työmarkkinoilla tilaa kehitykselle, jossa työnantaja voi valita mieluisensa sopimuksen. Vasemmistoliitto puolustaa työntekijöiden oikeutta riittävään palkkaan ja reiluihin työehtoihin.

Posti on siirtänyt työehtosopimuksen huonompaan ilman neuvotteluja ja vastoin työntekijöiden tahtoa. Kiista ei koske vain 700 pakettilajittelijaa. Kyseessä on laajempi periaatteellinen kysymys työnteon ehtojen merkittävistä heikennyksistä.

Postilta valtionyhtiönä on erityistä syytä odottaa yhteiskuntavastuuta ja työntekijöiden kunnioittamista. On selvää, että pienipalkkaiset työntekijät taistelevat oikeuksistaan niillä laillisilla ja ainoilla keinoilla, joita heillä on.

Nyt ytimessä oleva kiista koskettaa kaikkia työntekijöitä, ei vain Postin. Maan hallituksen on tehtävä kaikkensa korjatakseen jo tehdyt virheet.