Va­sem­mis­to­lii­ton kan­san­edus­ta­jat: So­si­aa­li­tur­van ke­hit­tä­mi­ses­sä suun­ta roh­keas­ti koh­ti pe­rus­tu­loa

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän mielestä sosiaaliturvaa uudistettaessa tulisi ottaa rohkeita askeleita kohti perustuloa eli vastikkeetonta perusturvaa kaikille.

Sosiaaliturvauudistusta valmisteleva parlamentaarinen komitea julkaisi viime viikolla väliraporttinsa. Vasemmistoliiton kansanedustajat pitävät väliraportin linjauksia osittain lupaavina, mutta ryhmässä on tahtoa kehittää sosiaaliturvaa rohkeammin kohti perustuloa.

– Nykyisessä järjestelmässämme on ongelmia: sosiaaliturvan taso ei ole riittävä, järjestelmä ei ole selkeä eikä kannusta ottamaan vastaan epävarmaa työtä ja se sisältää kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä nöyryyttäviä elementtejä. Olisi jo aika siirtyä kohti ajattelua, jossa perusturva itsestään selvästi kuuluu meille jokaiselle, vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jussi Saramo sanoo.

Vasemmistoliitto tavoittelee pitkällä aikavälillä sosiaaliturvan kokonaisvaltaista uudistamista kohti perustuloa eli kaikille maksettavaa perusturvaa ilman ehtoja tai tarveharkintaa. Vasemmistoliiton mielestä perustulon rinnalla olisi edelleen pidettävä niin ansiosidonnaisia kuin täydentäviä etuuksia sekä asumistukea. Samalla toimeentulotuesta tulisi vain sosiaalityössä käytettävä täydentävä ja ehkäisevä työväline.

– Ensi vaalikaudella on otettava ensimmäisiä askeleita perustulon suuntaan. Näitä askeleita olisivat esimerkiksi sosiaaliturvan yhtenäistäminen, sen hakemisen helpottaminen, työvoimapoliittisten karenssien poisto, työttömyysturvan suojaosuuden nostaminen sekä erilaisten ja eri ryhmille suunnattujen perustulokokeilujen tekeminen, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Lohikoski sanoo.

– Kataloniassa alkava perustulokokeilu, jossa 5 000 katalaania saa tililleen 800 euroa kuussa kahden vuoden ajan, on hyvin mielenkiintoinen ja sen tuloksia on syytä seurata Suomessakin tarkkaan. Suomen taannoisessa perustulokokeilussa mittarina pidettiin vain työllistymisen kehitystä, kun oikeasti tulisi tarkastella myös perustulon vaikutuksia terveyteen, hyvinvointiin, aktiivisuuteen ja yrittelijäisyyteen, vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllönen sanoo.

Vasemmistoliitto avasi tänään vetoomuksen, jonka allekirjoittamalla voi osoittaa tukensa sosiaaliturvan kehittämiseksi kohti perustuloa. Vetoomus luovutetaan seuraavan hallituksen sosiaali- ja terveysministerille. Vetoomuksen voi allekirjoittaa osoitteessa https://vasemmisto.fi/vetoomus-kohti-perustuloa/