Va­sem­mis­to­lii­ton kär­ki­ta­voit­teet ja kyn­nys­ky­sy­myk­set seu­raa­viin hal­li­tus­neu­vot­te­lui­hin

Vasemmistoliitto päätti eilen kärkitavoitteensa ja kynnyskysymyksensä hallitusneuvotteluihin. Puolueen kynnyskysymykset seuraavan hallituskauden yhteistyölle kytkeytyvät perusturvan, koulutuskysymysten, työehtosopimusten yleissitovuuden ja ilmastokriisin torjunnan ympärille.

Puolue asettaa kärkitavoitteikseen hallitusneuvotteluihin muun muassa valtion tulopohjaa vahvistavat oikeudenmukaiset verouudistukset, sosiaaliturvauudistuksen aloittamisen perusturvaetuuksia yhtenäistämällä ja korottamalla, oppimisen tuen kokonaisuudistuksen sekä luonnonsuojelun määrärahojen kasvattamisen ja hiilinielujen pelastamisohjelman.

-Valtiontaloutta on mahdollista tasapainottaa leikkaamatta pienituloisilta, koulutuksesta tai peruspalveluista. Seuraavalla hallituskaudella on jatkettava sijoituksia koulutukseen ja osaamiseen, aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen saakka. Oppimiserojen tasaamiseksi tarvitaan oppimisen tuen kokonaisuudistus. Samalla työtä sosiaali- ja terveydenhuollon vahvistamiseksi ja työvoimapulaan vastaamiseksi tulee jatkaa, Li Andersson toteaa.

Vasemmistoliitto haluaa torjua suomalaista työmarkkinarikollisuutta toimenpidekokonaisuudella valvonnan tehostamiseksi, alipalkkauksen kriminalisoimiseksi sekä ammattiyhdistysliikkeen joukkokanneoikeuden toteuttamiseksi. Lisäksi uusi saamelaiskäräjälaki on tuotava eduskuntaan päätettäväksi ja toteutettava lyhennetyn työajan kokeilu.

Vasemmistoliitto lähtee vain hallitukseen, joka turvaa maksuttoman koulutuksen, sitoutuu ilmastonmuutoksen torjumiseen eikä heikennä perusturvaa

Vasemmistoliitto tähtää hallitusneuvotteluihin kynnyskysymysten kanssa, joilla se tahtoo edesauttaa vastuullisen hallituspohjan syntymistä. Puolue nostaa kynnyskysymyksikseen perusturvan heikennyksiin, koulutukseen ja ilmastopolitiikkaan liittyviä kysymyksiä.

–Koulutuksen maksuttomuus on meille kynnyskysymys, sekä se, että koulutuksen rahoituksen parantaminen jatkuu. Valtiovarainministeriön koulutukseen ja opiskelijoiden toimeentuloon kohdistuvat leikkausesitykset osoittavat, että suuri menosopeutus helposti iskee myös koulutuksen rahoitukseen. Meillä ei ole varaa toistaa näitä virheitä, Li Andersson linjaa.

Lataa vasemmistoliiton kärkitavoitteet ja kynnyskysymykset tästä.