Va­sem­mis­to­lii­ton mi­nis­te­ri­ryh­mä: Kult­tuu­rin vä­hen­nyk­set pe­rut­ta­va ja työ­pai­kat tur­vat­ta­va

Vasemmistoliiton ministeriryhmä esittää 18,5 miljoonan euron määrärahalisäystä kulttuurille vuoden neljänteen lisätalousarvioon. Näin voitaisiin lieventää Veikkauksen tuloutuksen aleneman vaikutuksia kulttuurin toimijoiden rahoitukseen vuonna 2022 ja ehkäistä työpaikkojen menetykset.

– On hienoa, että valtiovarainministeri Saarikko esittää 30 miljoonan lisämääräraha poliisia uhkaavien henkilöstövähennysten torjumiseksi ensi vuonna. Vasemmmistoliitto toivoo, että hallitus etsii yhtä hyvässä yhteishengessä rahoituksen estämään henkilötyövuosimäärältään vastaavan mittaluokan menetykset kulttuurialalla, vasemmistoliiton puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson sanoo.

Suomalaisen kulttuurialan rahoitukseen vaikuttaa Veikkauksen tuloutuksen nopea lasku. Hallitus on päättänyt menetysten osittaisesta kompensaatiosta vuodelle 2022, mutta siitä huolimatta kulttuuria uhkaa noin 18,5 miljoonan euron budjettimäärärahojen vähennys.

– Määrarahavähennyksellä olisi suuria kielteisiä seurauksia kulttuurialalle, joka kuuluu koronasta eniten kärsineiden joukkoon. Sen kielteiset työllisyysvaikutukset olisivat myös samaa luokkaa poliisia uhanneiden vähennysten kanssa. Hallituksen on käännettävä jokainen kivi kulttuuria uhkaavien menetysten torjumiseksi, Andersson sanoo.