Va­sem­mis­to­lii­ton pj Li An­ders­son: “Teem­me in­ves­toin­nit, joi­den avul­la Suo­mi pää­see leik­kaus­kier­tees­tä”

“Suomalaisessa politiikassa kääntyy nyt uusi sivu”, sanoi vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson hallitusohjelman julkistustilaisuudessa 3.6. pitämässään puheenvuorossa.

Tiedote 3.6.2019

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson korosti puheessaan, että käsillä on todellinen politiikan suunnanmuutos. Viime vuosien rajun leikkauspolitiikan sijaan hallitus aikoo tehdä mittavia investointeja suomalaisten hyvinvointiin, tasa-arvoon ja osaamiseen. Samalla Suomi ohjataan kohti hiilineutraaliutta vuonna 2035.

– Suomalaisessa politiikassa kääntyy nyt uusi sivu. Yli kymmenen vuotta jatkuneen säästämisen ja leikkauskierteen jälkeen aiomme nyt tehdä toisin ja varmistaa tulevaisuusinvestointien avulla, että suomalainen hyvinvointivaltio menestyy myös tulevaisuudessa, Andersson sanoo.

Anderssonin mukaan hallituksen ohjelmasta välittyy ylisukupolvinen vastuu paremmasta tulevaisuudesta.

– Hallituksen merkittävin lupaus suomalaisille on, että me teemme tarvittavat investoinnit, joiden avulla päästään eroon jatkuvasta leikkauskierteestä, joka tähän asti on kaventanut tulevien sukupolvien oikeutta hyvinvointiin ja turvalliseen tulevaisuuteen, Andersson sanoo.

– Hyvinvointia ei synny näköalattomalla leikkauspolitiikalla. Hyvinvointia syntyy investoimalla rohkeasti tulevaisuuteen, osaamiseen ja tasa-arvoon.

Aktiivimallin purkaminen oli vasemmistoliiton kynnyskysymys

Ennen hallitusneuvotteluja vasemmistoliitto asetti kynnyskysymyksekseen epäonnistuneen aktiivimallin purkamisen. Tavoite onnistui ja hallitus sitoutuu aktiivimallin leikkureiden ja velvoitteiden purkamiseen.

– Aktiivimallin purkaminen on iloinen uutinen niille kymmenille tuhansille työttömille, joiden toimeentuloa se leikkasi aktiivisesta työnhausta huolimatta. Leikkuri puretaan vuoden 2019 budjettiriihessä, Andersson sanoo.

Aktiivimalli on leikannut yli 100 000 työttömän perusturvaa. Se osui erityisesti yli 60-vuotiaiden perusturvaan riippumatta heidän omasta aktiivisuudestaan.

Seitsemän päivän hoitotakuu helpotus julkisten terveyspalvelujen käyttäjille

Andersson kiitti puheenvuorossaan yhteisymmärrystä, joka hallitusneuvotteluissa löydettiin sote-palveluiden uudistustyölle. Seitsemän päivän hoitotakuu on hänen mukaan helpotus julkisia palveluita käyttäville.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on iloinen uutinen kaikille pienituloisille ja julkisia palveluita käyttäville, jotka ovat joutuneet jonottamaan viikkoja tai jopa kuukausia lääkärin vastaanotolle, Andersson sanoo.

Vasemmistoliitto järjestää hallitukseen osallistumisestaan neuvoa-antavan jäsenäänestyksen

Vasemmistoliitto kysyy ensimmäisenä suomalaisena puolueena jäsentensä mielipidettä hallitukseen osallistumisesta. Puolue järjestää jäsenistölleen neuvoa-antavan jäsenäänestyksen, joka käynnistyy tänään maanantaina kello 15.00. Äänestys on avoinna tiistaihin 4.6. kello 23.59 asti, jonka jälkeen vasemmistoliiton puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokous keskiviikkona tekee päätöksen vasemmistoliiton hallitusyhteistyöstä.

– Vasemmistoliitto on niiden tuhansien jäsentensä summa, jotka päivittäin tekevät työtä oikeudenmukaisemman Suomen puolesta. Sen takia luottamuksen kysyminen jäsenistöltämme on paitsi luontevaa, myös velvollisuutemme, Andersson sanoo.