Ris­tei­ly­oh­je al­le 18-vuo­tiail­le mat­kus­ta­jil­le

Alle 18-vuotias lapsi (0–17-vuotias) saa matkustaa:

1. Huoltajan* seurassa
  2. Huoltajan* valtuuttaman vähintään 25-vuotiaan perheenjäsenen** tai huoltajan valtuuttaman vähintään 25-vuotiaan valvojan*** seurassa, jolloin huoltajan allekirjoittama matkustuslupa on oltava mukana matkalla

Valvojat:

Huoltaja*

1. Äiti, isä, muu laillinen holhooja
  2. On täytettävä kyseisen matkan ikäraja ja oltava täysi-ikäinen
  3. Yhdellä huoltajalla voi olla enintään 2 valvottavaa omien lastensa lisäksi
  4. Huoltajan on majoituttava samaan hyttiin kaikkien alle 15-vuotiaiden valvottavien kanssa. Edelleen myös 15–17-vuotiailla tulee olla valvoja, valvojan ei tarvitse olla samassa hytissä, mutta hänen on matkustettava samassa hyttiluokassa tai hytin tulee olla lähellä valvottavien hyttiä (samalla käytävällä tai vastapäätä).

Perheenjäsen**

1. Isovanhemmat
  2. Täti, setä, eno, veli, sisko (oltava vähintään 25-vuotias)
  3. Yhdellä perheenjäsenellä voi olla enintään 2 valvottavaa
  4. Alle 18-vuotiaalla on oltava huoltajan allekirjoittama matkustuslupa mukana matkalla
  5. Perheenjäsenen on majoituttava samaan hyttiin kaikkien alle 15-vuotiaiden valvottavien kanssa. Edelleen myös 15–17-vuotiailla tulee olla valvoja, valvojan ei tarvitse olla samassa hytissä, mutta hänen on matkustettava samassa hyttiluokassa tai hytin tulee olla lähellä valvottavien hyttiä (samalla käytävällä tai vastapäätä)

Valvoja***

1. On oltava vähintään 25-vuotias (valvojalomake)
  2. Yhdellä valvojalla voi olla enintään 2 valvottavaa
  3. Alle 18-vuotiaalla on oltava huoltajan allekirjoittama matkustuslupa mukana matkalla
  4. Valvojan on majoituttava samaan hyttiin kaikkien alle 15-vuotiaiden valvottavien kanssa. Edelleen myös 15–17-vuotiailla tulee olla valvoja, valvojan ei tarvitse olla samassa hytissä, mutta hänen on matkustettava samassa hyttiluokassa tai hytin tulee olla lähellä valvottavien hyttiä (samalla käytävällä tai vastapäätä)

Huomioitavaa:

1. Mikäli tarvittava matkustuslupa puuttuu tai matkustajalla ei ole riittävästi ikää, laivayhtiö ei vastaa siitä matkustajalle aiheutuvista lisäkuluista eikä suorita matkalipuista rahanpalautusta.
  2. Matkan varaaja/matkustaja on itse vastuussa siitä, että tarvittava matkustuslupa on kunnossa.
  3. Matkustuslupa on otettava mukaan matkalle ja tarvittaessa/pyydettäessä esitettävä lähtöselvityksen tai laivan henkilökunnalle.

Valvojan ja alaikäisen vastuuvelvollisuus:

Valvoja vastaa alkoholilainsäädännön ja laivan järjestyssääntöjen noudattamisesta alaikäisen kohdalla sekä alaikäisen aiheuttamista vahingoista laivayhtiölle/hotellille/muille matkustajille/itselleen.