Myl­ly­kos­ki: Yh­teis­työn he­del­mä – mak­su­häi­riö­mer­kin­tä voi­si pois­tua no­peam­min kun vel­ka on mak­set­tu

Hallitus on antanut esityksen maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikojen lyhentämisestä. Maksuhäiriömerkintä poistuisi kuukauden kuluttua velan suorittamisesta, kun se nyt säilyy rekisterissä kahdesta neljään vuotta. Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski on ollut usealla vaalikaudella edistämässä lakimuutosta, jolla parannettaisiin taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden asemaa.

– Tuntuu aivan uskomattoman hyvältä ja huojentavalta, että asia etenee. Tämän eteen on tehty töitä yli puoluerajojen ja nyt oikeusministeri Henriksson konkretisoi yhteistyön hedelmän. Uskon, että maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikojen lyhentämiselle annettu laaja, puoluerajoista riippumaton tuki kiritti ministeriötä, Myllykoski sanoo.

Yli sata kansanedustajaa allekirjoitti vuosi sitten Myllykosken, Katja Taimelan (sd), Ville Vähämäen (ps), Arto Satosen (kok), Arto Pirttilahden (kesk), Outi Alanko-Kahiluodon (vihr), Joakim Strandin (rkp) ja Antero Laukkasen (kd) tekemän lakialoitteen maksuhäiriömerkintöjen keston lyhentämiseksi. Aloitteessa ehdotettiin niin ikään maksuhäiriömerkinnän poistamista, kun velka on suoritettu tai vanhentunut tai velan peruste on poistunut. Aloite on nyt käsiteltävänä lakivaliokunnassa. Vastaava aloite tehtiin myös edellisellä hallituskaudella, mutta se ehti vanheta.

– On ollut täysin kohtuutonta, että maksuhäiriömerkintä vaikuttaa työpaikan, asunnon, kotivakuutuksen, lainan tai vaikka puhelinliittymän saamiseen vielä vuosia sen maksamisen jälkeen. Rankaisemisen ja velkakierteeseen ajamisen sijaan meidän tulee parantaa taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden asemaa ja tukea heidän taloudenhallintansa kestävyyttä, Myllykoski sanoo.

Maksuhäiriömerkintä on lähes 400 000 suomalaisella.

Maksuhäiriömerkintä on lähes 400 000 suomalaisella. Koronaviruspandemia tulee johtamaan velkaantumisen kasvuun ja entistä useampiin maksuhäiriömerkintöihin, kun tuhannet suomalaiset eivät enää selviä veloistaan parhaista yrityksistään huolimatta. Maksuvaikeuksien riski on kasvanut erityisesti irtisanotuilla ja lomautetuilla työntekijöillä sekä elinkeinonsa menettäneillä yrittäjillä.

– Meidän tehtävämme eduskunnassa on tehdä lainsäädäntöä, joka tukee ihmisten mahdollisuuksia selviytyä elämässään eteenpäin. Eilen etenimme taas askeleen kohti oikeaa tavoitetta, Myllykoski sanoo.

Hallituksen esitys tulee seuraavaksi eduskunnan käsittelyyn ja muutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.

Lisätietoja:
Jari Myllykoski