”Af­ga­nis­ta­niin ei tu­le pa­laut­taa ke­tään” – Hon­ka­sa­lol­ta kir­jal­li­nen ky­sy­mys

Vasemmistoliiton kansanedustaja ja puolueen varapuheenjohtaja Veronika Honkasalo on jättänyt kirjallisen kysymyksen turvapaikka- ja palautuspolitiikasta sekä Afganistanin tilanteesta.

Turvallisuustilanne Afganistanissa on heikentynyt entisestään, ja maata pidetään maailman vaarallisimpana. Vuonna 2018 Afganistanin konflikti vaati enemmän siviiliuhreja kuin koskaan aikaisemmin. YK:n mukaan heinäkuu 2019 oli verisin kuukausi Afganistanissa kahteen vuoteen, ja viime aikoina iskut ovat vain kiihtyneet. Kansainväliset ihmisoikeusjärjestöt, kuten Amnesty International, ovat vaatineet EU-maita keskeyttämään turvapaikanhakijoiden palautukset Afganistaniin.

Tästä huolimatta Suomi jatkaa turvapaikanhakijoiden palautuksia Afganistaniin. Tämä siitä huolimatta, että turvapaikkamenettelyssä on todettu vakavia ongelmia ja hakijoiden oikeusturva ei ole toteutunut.

– Hallitusohjelmassa on sitouduttu parantamaan turvapaikkaprosessia ja oikeusturvaa, ja monet kirjaukset ovat erittäin hyviä. Afganistanilaisten käännytykset tapahtuvat kuitenkin tässä ja nyt, emmekä voi sulkea silmiä niihin liittyviltä ihmisoikeusongelmilta, Honkasalo painottaa.

– Uuden hallituksen ja ihmisoikeusmyönteisen hallitusohjelman myötä politiikan on aidosti muututtava ja tämän on näyttävä käytännössä, Honkasalo korostaa.

Honkasalo kysyy sisäministeri Maria Ohisalolta, miten hallitus aikoo varmistaa, että turvapaikkamenettely ja palautuskäytännöt ovat sopusoinnussa kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden ja YK:n pakolaisjärjestön maalinjausten kanssa, miten Maahanmuuttovirasto ja palautusten täytäntöönpanosta vastaava poliisi aikovat tarkistaa linjaansa suhteessa Afganistaniin, sekä miten hallitus aikoo varmistaa, että Suomi ei palauta ketään kuolemanrangaistuksen, kidutuksen tai muun epäinhimillisen kohtelun vaaraan kansainvälisen oikeuden ehdottoman palautuskiellon vastaisesti.

Kansanedustajien kirjallisiin kysymyksiin on vastattava kolmen viikon kuluessa.