Ai­no-Kai­sa Pe­ko­nen: Pe­rus­suo­ma­lais­ten lak­ko­lu­paus oli edus­kun­ta­vaa­lien suu­rim­pia pe­tok­sia

Kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen pyytää perussuomalaisia vastaamaan, miksi puolue väitti vielä eduskuntavaaleissa kannattavansa lakko-oikeuden säilyttämistä vähintään nykyisessä laajuudessaan. Pekonen puhui eduskunnan täysistunnossa työrauhalainsäädännön uudistusta koskevan lain toisessa käsittelyssä.

– Perussuomalaiset ovat käyttäneet lakko-oikeuden rajoittamisesta jo kymmeniä puheenvuoroja, mutta yhdessäkään ei ole suostuttu vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen: Miksi annoitte äänestäjille väärää tietoa aikeistanne, Pekonen kysyi.

Palkansaajajärjestöt tekivät eduskuntavaalien alla kyselyn, jossa perussuomalaiset, rkp ja kristillisdemokraatit vastasivat myönteisesti väitteeseen: “Työntekijöiden lakko-oikeus on turvattava vähintään nykyisessä laajuudessaan”. Hallituspuolueista ainoastaan kokoomus oli väitteestä eri mieltä.

Miksi perussuomalaiset antoivat äänestäjille väärää tietoa?

– Lakko-oikeus kattaa myös poliittiset lakot ja myötätuntolakot. Oikeus niihin ei säily nykyisessä laajuudessaan. Petitte täysin tietoisesti äänestäjät, ja siksi on turha valittaa, kun kansalaisyhteiskunta vastaa niillä laillisilla keinoilla, mitä sillä on käytössä. On täysin olennainen osa demokratiaa, että myös vaalien välillä voi vaikuttaa, Pekonen sanoo.

Pekonen muistuttaa, että lakko-oikeuden rajoittamisella raivataan tietä rajuille, työntekijöihin kohdistuville heikennyksille, jotka vaikuttavat työehtoihin, palkkaukseen ja yleisesti työntekijöiden asemaan.

– Perussuomalaiset ovat innolla mukana tässä työmarkkinoiden taksiuudistuksessa, aivan kuten olivat alkuperäisessäkin taksiuudistuksessa. Tämä on historiallisen kova takinkääntö, sillä aivan jokainen näistä työelämäheikennyksistä pimitettiin kansalta eduskuntavaaleissa. Kansan enemmistö vastustaa näitä heikennyksiä ja on tukenut poliittisia lakkoja, Pekonen sanoo.