An­ders­son: Or­pon hal­li­tus on tois­ta­mas­sa 90-lu­vun la­man vir­heet

Vasemmistoliiton puheenjohtajan, kansanedustaja Li Anderssonin mielestä hallituksen nuoriin kohdistamat leikkaukset ovat vakavia virheitä, jotka tulevat Suomelle vielä taloudellisesti ja inhimillisesti kalliiksi.

Andersson puhui tiistaina Helsingin keskustakirjasto Oodissa, jossa vasemmistoliitto, demarit ja vihreät ilmoittivat jättävänsä hallitukselle välikysymyksen nuorten tulevaisuudesta.

– Orpon hallitus on toistamassa 90-luvun laman virheet. Nuoriin kohdistuvat leikkaukset, yhdistettynä lapsiperheköyhyyden kasvuun, tulevat jättämään jäljet, joiden korjaamiseen menee pitkään ja joista kertyy erittäin kallis lasku suomalaiselle yhteiskunnalle, Andersson sanoi.

Leikkauspäätökset syventävät nuorten syrjäytymistä.

Samaan aikaan kun suurituloisimpien verotusta alennetaan, hallitusohjelma on täynnä leikkauspäätöksiä, jotka suoraan lisäävät ja syventävät nuorten syrjäytymistä.

Nuorten kuntoutukseen pääsyä vaikeutetaan, lastensuojelun jälkihuoltoa heikennetään, etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan rahoitusta leikataan. Opiskelijoiden ja kuntoutusta tarvitsevien nuorten toimeentulosta leikataan kohtuuttomalla tavalla.

Hallituksen tarjoamat näköalat nuorille ovat synkät.

– Meillä ei taloudellisesti eikä inhimillisesti ole varaa tällaiseen politiikkaan. Jopa kymmeniä tuhansia alle 18-vuotiaita tulee putoamaan köyhyyteen, ja tällä on rajut ylisukupolviset vaikutukset, Andersson sanoi.

Hallituksen tarjoamat näköalat nuorille ovat ylipäätään synkät. Opiskelijoiden toimeentulon romuttaminen jättää nuorille kasvavan henkilökohtaisen velkataakan. Työelämän epävarmuuden lisääminen sekä toimettomuus ilmastopolitiikassa ja ekologisen kriisin ratkaisemisessa romuttavat tulevaisuuden uskoa, ja vaikuttavat monien pohdintoihin myös oman perheen perustamisesta.

– Oikeistohallituksen ohjelma tarjoaa nuorille pelkkää näköalattomuutta ja pudottaa kasvavan osan nuorista kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle. Tämä on täysin väärä suunta Suomelle ja siksi jätämme tämän välikysymyksen, Andersson sanoi.

Li Anderssonin Oodissa 7.11.2023 pitämä puheenvuoro kokonaisuudessaan:

Hyvät ystävät,

Orpon hallitus on toistamassa 90-luvun laman virheet. Nuoriin kohdistuvat leikkaukset, yhdistettynä lapsiperheköyhyyden kasvuun, tulevat jättämään jäljet, joiden korjaamiseen menee pitkään ja joista kertyy erittäin kallis lasku suomalaiselle yhteiskunnalle.

Kun ministerin tulotasolla verotus kevenee jopa 2000 euroa vuodessa, opiskelijoiden ja kuntoutusta tarvitsevien nuorten toimeentulosta leikataan kohtuuttomalla tavalla. Asumistukileikkauksien myötä keskimääräinen opiskelija menettää jo ensi vuonna noin 1000 euroa vuodessa, ja opintorahan indeksijäädytys vie vaalikauden aikana noin 300 euroa vuodessa.

Nuorten kuntoutusrahan leikkaus vie mielenterveysongelmista kärsiviltä, vammaisilta ja neurokirjolla olevilta nuorilta yli 1000 euroa vuodessa. Hallituksen omienkin arvioiden mukaan tämä voi heikentää kuntoutukseen sitoutumista ja johtaa työkyvyttömyyseläkkeiden lisääntymiseen, ja sitä kautta työllisyyden heikentymiseen.

Hallitus on laiminlyönyt päätöksiensä lapsi- ja nuorisovaikutuksien arvioinnin, emmekä edes tiedä tarkasti kuinka paljon lapsiperheköyhyys tulee hallitusohjelman leikkauksien myötä lisääntymään. Mittakaava on kuitenkin tiedossa: jopa kymmeniä tuhansia alle 18-vuotiaita tulee putoamaan köyhyyteen, ja tällä on rajut ylisukupolviset vaikutukset.

Hallituksen tarjoamat näköalat nuorille ovat ylipäätään synkät. Opiskelijoiden toimeentulon romuttaminen jättää nuorille kasvavan henkilökohtaisen velkataakan, ja tästä huolimatta myös valtion velkaantuminen kiihtyy, kun verotus kevenee vaalikauden aikana miljardeilla euroilla.

Kun työsuhdeturvaa ja työntekijöiden turvaverkkoja revitään rikki, entistä useamman kohtalona on pätkätyölimbo, jota sävyttää kamppailu byrokratian kanssa omasta toimeentulosta. Perusteettomien määräaikaisten työsuhteiden mahdollistaminen on tästä räikein esimerkki, joka tulee heikentämään erityisesti nuorten naisten asemaa, joille määräaikaisuudet jo ennestään kasautuvat.