Paa­vo Ar­hin­mä­ki: Hal­li­tuk­sel­la on mah­dol­li­suus jää­dyt­tää säh­kön­siir­ron hin­to­jen nousu­vauh­tia

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki vastusti ainoana edustajana Caruna-kauppoja talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Alueellisen monopolin myyminen kansainvälisille pääomasijoittajille johti hintojen kasvuun, ja nyt sähköverkkoja on vaikea palauttaa julkiseen omistukseen. Arhinmäki vaatii, että hallituksen on rajoitettava voittojen tavoittelua lailla.

– Minulle on tullut useita viestejä, joissa kirotaan vuoden vaihteessa jälleen kohonneita sähkönsiirtohintoja. Arhinmäki sanoo.

Monilla siirtomaksut ovat korkeampia kuin itse sähkönkulutuksesta kertyvät maksut.

Erityisesti tikunnokassa on Caruna, ja syystä. Fortum myi verkkonsa kansainvälisille pääomasijoittajille. Tähän artikkeliin on koottu koko historia Caruna-kaupoista.

Sähköverkkoja on vaikea palauttaa julkiseen omistukseen, kun ne on kerran myyty.

Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa Vasemmistoliiron Arhinmäki vastusti ainoana edustajana Caruna-kauppoja vuonna 2013.

– Olin valitettavan oikeassa jättämässäni eriävässä mielipiteessä: alueellisen monopolin myyminen kansainvälisille pääomasijoittajille johtaa hintojen kasvuun, Arhinmäki sanoo.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Sähköverkkoja on kovin vaikea palauttaa julkiseen omistukseen, kun ne on kerran kansainvälisille sijoittajille myyty.

Siksi pitää miettiä, mitä nyt on tehtävissä. Koska kysymys on alueellisesta monopolista, ilman rajoituksia se on ”lupa painaa rahaa”. Ongelma ei myöskään koske vain Carunaa, vaan myös muita verkkoyhtiöitä.

Ruotsissa sähköverkoista saatava tuottotaso on rajattu huomattavasti alhaisemmaksi kuin Suomessa. Tässä asiassa pitää ottaa mallia Ruotsista.

Jo silloinen elinkeinoministeri Olli Rehn lupaili rajoituksia voitontavoitteluun. Aikalailla lupauksiksi ne jäivät Sipilän hallitukselta.

Nyt onkin toimittava. Arhinmäki ehdottaa, että Marinin hallituksen on tuotava eduskunnalle esitys, jossa sähköverkoista saatavaa tuottoa rajoitetaan lailla huomattavasti.

Hallituksella on mahdollisuus puhaltaa korotusrumba poikki, tai ainakin jäädyttää sähkönsiirron hintojen nousuvauhtia.