Chi­len hal­li­tuk­sen ra­jut ot­teet mie­le­no­soit­ta­jia vas­taan tuo­mit­ta­via

Vasemmistoliiton kansanedustajat Mai Kivelä ja Veronika Honkasalo esittivät tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen Chilen tilanteesta.

Viime viikon perjantaista 18.10. lähtien tuhannet chileläiset ovat osoittaneet mieltään presidentti Sebastián Piñeran hallituksen politiikkaa vastaan. Mielenosoitukset laittoivat liikkeelle opiskelijat, jotka vastustivat julkisen liikenteen hintojen korotusta. Mielenosoitukset laajenivat nopeasti koskemaan maassa vallitsevaa korruptiota, taloudellista epätasa-arvoa, julkisten palveluiden kehnoa tilaa sekä viranomaisten sortotoimia.

Chilen hallitus ja armeija vastasivat mielenosoituksiin väkivallalla ja maahan julistettiin poikkeustila. Presidentti kuulutti sunnuntaina maan olevan sodassa.

– Chilen presidentin ja hallituksen tulee kuunnella mielenosoittajien perusteltuja ja oikeutettuja vaatimuksia, ei kriminalisoida mielenosoituksia ja rajoittaa ilmaisun- ja kokoontumisvapautta, eduskunnan ihmisoikeusverkoston puheenjohtaja Veronika Honkasalo sanoo.

– Väkivaltaisen tukahduttamisen sijaan tarvitaan hallitukselta nyt poliittisia toimia kriisin ratkaisemiseksi. Tilanteeseen on löydettävä rauhanomainen ratkaisu, joka vie Chileä kohti lisääntyvää demokratiaa, oikeuksia ja tasa-arvoa, kansanedustaja Mai Kivelä sanoo.

Kivelän ja Honkasalon kirjallinen kysymys kokonaisuudessaan.

Hallituksen on vastattava kansanedustajien kirjallisiin kysymyksiin kolmen viikon kuluessa.