Han­na Sark­ki­nen: Pur­ran bud­jet­tie­si­tys on avo­kä­ti­nen rik­kail­le, mut­ta ka­ru pie­ni­tu­loi­sil­le

Kansanedustajamme, valtiovarainvaliokunnan jäsenen Hanna Sarkkisen mielestä valtiovarainministeriön budjettiesitys on karu palkansaajille ja kaikkein köyhimmille, mutta avokätinen hyvätuloisille. Kovista leikkauksista huolimatta budjetin alijäämä ei ole supistumassa vaan kasvamassa.

– Budjettiesityksen historiallisen kovat sosiaaliturvan leikkaukset kohdistetaan pienituloisiin lapsiperheisiin, työttömiin ja sairaisiin. Samaan aikaan suurituloisille on luvassa lisää veroaleja ja verotukia. Oikeistohallituksen rikkaita suosiva veropolitiikka on johtamassa siihen, että julkisen talouden alijäämän arvioidaan kasvavan leikkauksista huolimatta ensi vuonna yli kymmeneen miljardiin, Sarkkinen sanoi.

Meno on nyt vielä kylmempää kuin Sipilän hallituksen aikana.

Valtiovarainministeri Purran mukaan työttömyysturvaan ja asumistukeen ollaan budjetissa tekemässä “muutoksia”. Suomeksi tämä tarkoittaa isoja heikennyksiä.

– Meno on nyt vielä kylmempää kuin Sipilän hallituksen aikana. Pienituloiset suomalaiset aiotaan laittaa kunnolla kyykkyyn. Historiallisen kovista leikkauksista huolimatta velkaantuminen ei budjettiesityksessä vähene, Sarkkinen sanoi.

Sarkkinen nosti esiin vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kesäkokouksessa esittelemänsä vaihtoehtoisen tavan tasapainottaa valtiontaloutta.

Leikkauksista huolimatta velkaantuminen ei vähene.

Esimerkiksi listaamattomien yritysten omistajien osinkoverotuen kohtuullistaminen, ulkomaisten rahastojen ja muiden osinkoverosta vapautettujen yhteisöjen lähdeveron käyttöönotto sekä yritystukien karsiminen tasapainottaisi julkista taloutta ilman, että yhdenkään pienituloisen toimeentuloa vaikeutetaan.

– Ehdottamamme veromuutokset paitsi vahvistaisivat julkistaloutta, myös lisäisivät verotuksen ja tulonjaon oikeudenmukaisuutta, Sarkkinen sanoi.