Puo­lue­joh­to

Vasemmistoliiton puoluekokous valitsi puoluejohdon Oulussa 11. kesäkuuta 2016 puoluekokouskaudelle 2016–2019. Seuraava puoluekokous järjestetään 15.–17. marraskuuta 2019.

Puoluejohto

Li Andersson, puolueen puheenjohtaja
Hanna Sarkkinen, 1. varapuheenjohtaja
Juho Kautto, 2. varapuheenjohtaja
Veronika Honkasalo, 3. varapuheenjohtaja
Joonas Leppänen, puoluesihteeri

Pia Lohikoski, puoluevaltuuston puheenjohtaja
Suldaan Said Ahmed, puoluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja
Kati Tervo, puoluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja

Puoluejohdon puheenvuorot

Li Andersson, puolueen puheenjohtaja, kansanedustaja, Turku
”Puheenjohtajana haluan olla johtamassa puolueen poliittista työtä ja uudistumista. Puolueen linjan kirkastaminen edellyttää, että kaikki – niin kannattajat, jäsenet kuin aktiivit – sitoutuvat osaksi vasemmiston teemat päivittävää prosessia.”

Hanna Sarkkinen, puolueen 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja, Oulu
”Valintani tuo puoluejohtoon jatkuvuutta, sillä olen toiminut kuluneet kolme vuotta puolueen johdossa puoluevaltuuston puheenjohtajan ominaisuudessa. Tunnen puoluekentän ja sen toimijat laajasti. Minulla on intoa ja halua kehittää vasemmistoliitosta entistä näkyvämpi ja uskottavampi punavihreä puolue.”

Juho Kautto, puolueen 2. varapuheenjohtaja, työehtosihteeri, Äänekoski
”Erityisosaamistani ovat työelämään liittyvät asiat, ja tuon tätä kaivattua uskottavuutta puheenjohtajistoon. Olen perehtynyt työttömien ja muiden pienituloisten ahdinkoon, joten tuon myös sille puolelle asiantuntemusta. Minulla on toimivat ja pitkäaikaiset suhteet ammattiyhdistysliikkeeseen, mistä on puolueelle hyötyä.”

Veronika Honkasalo, puolueen 3. varapuheenjohtaja, tutkija, Helsinki
”Haluan olla mukana kehittämässä vasemmistoliittoa energisen punavihreän kansalaisliikkeen suuntaan. Varapuheenjohtajan tärkeimpiin tehtäviin kuuluu puheenjohtajan tukeminen ja poliittisten linjausten tekeminen. Vasemmistoliitto saa minusta ratkaisuja tarjoavan, aktiivisesti piirejä kiertävän ja keskustelevan varapuheenjohtajan, joka kuuntelee jäsenistöä ja kentän ääntä herkällä korvalla.”

Joonas Leppänen, puoluesihteeri, tutkija, Helsinki
”Vasemmiston menestys edellyttää, että ajattelemme aiempaa kunnianhimoisemmin ja suuremmin. Meidän on tehtävä puolueesta demokratialiike, joka korostaa jäsenlähtöisyyttä ja avoimuutta. Politiikan ja hallinnon asiantuntijana minulla on strateginen, tutkimuspohjainen näkemys puolueen kehittämisestä. Olen toiminut puolueen kaikilla tasoilla ja tunnen sen kehittämistarpeet läpikotaisin. Näistä tärkeimmät liittyvät strategiaan, jäsendemokratiaan ja viestintään.”

Pia Lohikoski, puoluevaltuuston puheenjohtaja, järjestö- ja koulutuspäällikkö, Kerava
”Olen innokas jatkamaan aktiivista työtä, jota olen tehnyt kuusi vuotta puoluevaltuuston varapuheenjohtajana. Haluan olla mukana puoluejohdossa rakentamassa aktiivisesti kampanjoivaa vasemmistolaista työväenpuoluetta, joka tarjoaa uskottavan vaihtoehdon finanssikapitalismille ja nykypolitiikalle.”

Suldaan Said Ahmed, puoluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja, yhteisötyöntekijä, Helsinki
”Haluan tehdä vasemmistoliitosta monikulttuurisen ja helposti lähestyttävän kansalaisliikkeen, joka puhuu ja toimii niiden puolesta, joiden ääni ei tässä yhteiskunnassa kuulu. Haluan kokemusasiantuntijana uudistaa maahanmuuttopolitiikkaamme niin, että jokainen tänne tulija löytäisi heti paikkansa ja kokisi olevansa kotona eikä vieraana vieraassa maassa.”

Kati Tervo, puoluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja, hallintosihteeri, Kemi
”Väki kentällä ja puoluetoimijat ympäri Suomea ovat tulleet tutuiksi. Lappi on vahvaa vasemmistolaista kannatusaluetta, ja pohjoisen kentän ääni on hyvä tulla kuulluksi myös puolueen johdossa. Haluan olla uudistamassa puoluetta sisältäpäin ja tuoda uusia näkökulmia ja ajatuksia puolueen toiminnan uudistamiseksi.”