Li An­ders­son

Vaalipiiri: Varsinais-Suomi

Sähköposti: li.andersson@eduskunta.fi

Puh.: +358 40 5088697

LI ANDERSSON (s. 1987) on vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja, Turun kaupunginvaltuutettu ja Euroopan parlamentin varaedustaja. Hän toimii vasemmistoliiton eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana. Koulutukseltaan Andersson on valtiotieteiden kandidaatti.

Mielestäni Suomi tarvitsee erityisesti tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa. Olemme eläneet liian monta vuotta poliittisen ankeuden aikakautta, jossa oikeisto tarjoaa ihmisille lähinnä huonoja uutisia ja leikkauslistoja. Politiikassa on kyse maailman muuttamisesta, ja nyt tarvitaan akuutimmin kuin koskaan tulevaisuuteen katsovaa otetta. Eriarvoisuuden vähentäminen, työelämän tasa-arvon lisääminen, työn murrokseen vastaaminen sekä ilmastokriisin ratkaiseminen vaativat punavihreitä ratkaisuja ja inhimillistä politiikkaa.

Vasemmistoliitto on minun puolueeni, koska se on puolue, jossa ei tarvitse valita kunnianhimoisen ympäristöpolitiikan ja tasa-arvoisen talouspolitiikan välillä – meissä yhdistyvät molemmat. Vasemmistoliitto on puolue, joka ymmärtää, että politiikkaa tehdään niin valtuustoissa ja eduskunnassa kuin niiden ulkopuolella, muutosta kaipaavien ihmisten kanssa. Se on kaikenikäisten, -näköisten ja -taustaisten ihmisten puolue, jonka vahvuus on monipuolisuus.

Politiikassa aikaan saa parhaiten, kun ymmärtää, että muutokset tapahtuvat sinnikkään ja pitkäjänteisen työn seurauksena. Politiikassa tarvitaan kärsivällisyyttä, sinnikkyyttä ja rohkeutta – sekä hyviä istumalihaksia.

Valiokunnat ja muut tehtävät

• Sivistysvaliokunta