Kos­ke­la: Tur­kis­tar­hauk­sen luo­pu­mis­tu­kien puut­tu­mi­nen vuo­den 2023 toi­ses­ta li­sä­ta­lous­ar­vios­ta on ta­kais­ku eläi­mil­le

Vasemmistoliiton kansanedustaja Minja Koskela arvostelee hallituksen vuoden 2023 toista lisätalousarviota turkistarhauksen luopumistukien puuttumisesta. Lisätalousarvioesitykseen sisältyy rahoitusta, jolla katetaan tarhaajille kuluja ja tulonmenetyksiä lintuinfluenssasta johtuvista turkiseläinten lopettamisista. Luopumistuet kuitenkin uupuvat.

– Lintuinfluenssan levittyä turkistarhoilla terveydelliset ja kansantaloudelliset riskit nousivat julkiseen keskusteluun, mutta siitä huolimatta hallitus päätti pantata luopumistukia. Tämä on absurdi valinta ajassa, jossa eri alojen toimijat ovat tunnistaneet turkisalan maine- ja terveyshaittana sekä liiketaloudellisena riskinä, Koskela sanoo.

Ennen kaikkea kyse on eläinten hyvinvoinnista.

Koskela viittaa esimerkiksi useiden muotitalojen, kuten Dolce & Gabbanan, päätökseen luopua turkiksista osana brändiään. Eilen Suomen eläinlääkäriliitto julkaisi kannanoton, jonka mukaan se kannattaa nykymuotoisen turkistarhauksen kieltoa.

– Turkistarhaus on jo tulossa tiensä päähän. Poliitikot voivat joko vauhdittaa siirtymää tukemalla tarhaajia tarhauksesta luopumisessa tai sitten katsoa vierestä alan hiljaista hiipumista tekemättä mitään. On vastuutonta, että hallitus on valinnut jälkimmäisen tien. Ennen kaikkea kyse on eläinten hyvinvoinnista, Koskela toteaa.

Vasemmistoliitto jätti valtiovarainvaliokunnassa vuoden 2023 toisen lisätalousarvioesityksen mietintöön vastalauseen, jossa edellytettiin luopumistukien lisäämistä osana turkistarhojen oikeudenmukaista siirtymää. Turkistarhaajille suunnattava oikeudenmukaisen siirtymän tukipaketti helpottaisi tarhauksen lopettamista ja auttaisi uuden yrityksen perustamisessa, uudelleenkouluttautumisessa ja uuden työn löytymisessä.