Li An­ders­son luo­puu puo­lu­een­sa pu­heen­joh­ta­juu­des­ta ja on käy­tet­tä­vis­sä eu­ro­vaa­lieh­dok­kaak­si

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kertoi tänään 5.3. Helsingissä pidetyssä tiedotustilaisuudessa olevansa käytettävissä puolueensa ehdokkaaksi europarlamenttivaaleissa. Samalla hän kertoi luopuvansa ensi syksynä puolueensa puheenjohtajuudesta.

– Olen jo ennen edellistä puoluekokousta ilmoittanut, että tämä tulee olemaan viimeinen kauteni puolueen johdossa. Minusta on puolueelle hyvä, että puheenjohtaja vaihtuu säännöllisesti ja että yksi ihminen ei ole tässä vaativassa tehtävässä liian pitkään, Andersson kertoo päätöksestään.

Andersson kertoo olevansa kiitollinen saamastaan tuesta niin äänestäjiltä kuin puolueen jäseniltä puheenjohtajuutensa aikana.

– Tuki on kantanut myös vaikeimpina aikoina. Olen saanut nähdä koko Suomen, tutustua ihmisiin ja kuulla heidän huoliaan eri puolilla maata. Ne ovat korvaamattoman tärkeitä kokemuksia, joita tulen aina kantamaan mukanani, hän kuvailee.

Andersson jättää eropyynnön puheenjohtajan tehtävästä niin, että vasemmistoliitto valitsee uuden puheenjohtajan ensi syksynä.

– Koen tämän ajankohdan sopivimmaksi vaihdokselle seuraavia vaaleja ajatellen, Andersson jatkaa.

Ensi kesänä Andersson on toiminut vasemmistoliiton puheenjohtajana kahdeksan vuotta. Uuden puheenjohtajan valinta suoritetaan puoluevaltuuston kokouksessa loppusyksystä 2024. Sitä ennen on mahdollista järjestää neuvoa antava jäsenäänestys, jos ehdokkaita tehtävään on useampi kuin yksi.

– Päätös puheenjohtajuudesta luopumisesta ei ole ollut riippuvainen eurovaaliehdokkuudestani, vaan päätökset ovat erilliset, Andersson sanoo tiedotustilaisuudessa.

Li Andersson on käytettävissä puolueensa eurovaaliehdokkaaksi

Andersson kertoi olevansa käytettävissä vasemmistoliiton ehdokkaaksi  europarlamenttivaaleissa. Puheessaan hän korosti EU:n merkitystä ilmastokriisin kiihtymisen ja Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan myötä.

– Meillä on paljon, minkä puolesta taistella tulevien vuosien aikana. Koen, että kokemukseni myötä minulla on annettavaa myös Euroopan parlamentissa. Ennen kaikkea minulla on halua ja energiaa oppia ja kokeilla uutta päätöksentekijänä. EU on erittäin tärkeä politiikan tekemisen areena, Andersson sanoo.

Tulevissa eurovaaleissa povataan vaalivoittoa laitaoikeistolle, mikä tarkoittaisi takapakkia muun muassa ilmastotyölle ja ihmisoikeuksien edistämiselle sekä heikennyksiä työntekijöiden oikeuksille. Monet laitaoikeiston puolueista myös vastustavat tai kyseenalaistavat Ukrainalle annettavaa tukea.

Andersson kertoo pohtineensa ehdokkuutta erityisesti perheensä näkökulmasta.

– Myös perheeni kannalta tämä ajankohta on parempi ehdokkuudelle, kuin mitä se on viiden tai kymmenen vuoden päästä. Kaiken sen jälkeen, mitä he ovat puolisona, lapsena ja vanhempana kokeneet, tällä seikalla oli omassa pohdinnassani lopulta kaikista suurin painoarvo, Andersson sanoo.

Vasemmistoliiton puoluehallitus nimittää puolueen ehdokkaat europarlamenttivaaleihin. Anderssonin ehdokkuutta käsitellään puoluehallituksen kokouksessa huomenna 6.3.

Vasemmistoliitto on tähän mennessä nimennyt vaaleihin yhteensä 13 ehdokasta. Eurovaalien äänestyspäivä on Suomessa 9. kesäkuuta.

Anna Mäkipää
Vasemmistoliiton puoluesihteeri