Mai Ki­ve­lä: Oi­keus tur­val­li­seen abort­tiin on ih­mi­soi­keus

Vasemmistoliiton kansanedustajan Mai Kivelän lakialoite aborttilain uudistamisesta käsiteltiin tänään eduskunnassa yhdessä Oma tahto -kansalaisaloitteen kanssa.

Toteutuessaan Kivelän lakialoite sekä OmaTahto2020 -kansalaisaloite parantaisivat naisten ruumiillista itsemääräämisoikeutta Suomessa ja keventäisivät kuormittavaa aborttiprosessia.

Kivelän ja OmaTahto2020 -aloitteiden tavoitteena on päivittää nykyinen, 1970-luvulta tehty laki.

– Lain päivittämisessä on kyse ennen kaikkea itsemääräämisoikeudesta omaan kehoon sekä lain päivittämisestä nykypäivään. Tämä on ihmisoikeuskysymys, Kivelä linjaa.

Kivelän ja OmaTahto2020 -aloitteiden tavoitteena on päivittää nykyinen, 1970-luvulta tehty laki, raskauden keskeyttämisestä nykyaikaiseksi ja muuta eurooppalaista lainsäädäntöä vastaavaksi.

Aloitteiden keskeinen uudistus on, ettei abortti tulevaisuudessa vaatisi erityisiä perusteluja, vaan siihen riittäisi raskaana olevan oma tahto sekä yhden lääkärin tekemä lääketieteellinen tutkimus.

– Niin uskomatonta kuin se onkin, niin tällä hetkellä nykyinen lainsäädäntö ei vastaa Suomessa edellä kuvattua, sanoo Kivelä.

Nykyistä lakia tulee päivittää myös kieliasun suhteen, sillä esimerkiksi “vanhemman häiriytynyt sieluntoiminta” mainitaan hyväksyttävä syynä abortille. Tällainen kielenkäyttö laissa ei edusta ihmisoikeuksia kunnioittavaa linjaa.

-Kukaan muu ei voi arvioida päätöstä raskauden jatkumisesta raskaana olevaa paremmin. Kukaan muu ei voi tehdä päätöstä raskaana olevan puolesta. Siksi laki tulee uudistaa niin, että päätöksen abortista tekee raskaana oleva, eikä hänen perusteluitaan aseteta kenenkään toisen arvioitavaksi, sanoo Kivelä.

Mai Kivelä
kansanedustaja