Mer­ja Kyl­lö­nen

Merja Kyllönen

E-mail: merja.kyllonen@europarl.europa.eu

MERJA KYLLÖNEN (s. 1977) on vasemmistoliittoa edustava Euroopan parlamentin jäsen vuodesta 2014. Hän on toiminnut kansanedustajana vuodesta 2007–2014 sekä Kataisen hallituksen liikenneministerinä vuosina 2011–2014. Kyllönen oli vasemmistoliiton presidenttiehdokas vuoden 2018 vaaleissa ja on toiminut Suomussalmen kunnanvaltuutettuna vuodesta 2000. Hän on koulutukseltaan bioanalyytikko (AMK).

Edustan vasemmistoliiton näkemyksiä Euroopan parlamentissa parhaiten, kun saan paiskia töitä hartiavoimin. Tällä kaudella olen keskittynyt liikenne-, ilmasto- ja energiakysymyksiin ja toiminut ryhmäni koordinaattorina Euroopan parlamentin liikennevaliokunnassa. Konkreettisten ratkaisujen ja ryhmien välisten kompromissien etsiminen on leipälajini, vaikka välillä onkin tyydyttävä vain protestoimaan.

Vasemmistoliitto on minun puolueeni, koska olemme järjestelmällisesti heikomman puolella. Tunnemme ihmisten arjen, koulutuksen merkityksen ja turvatun toimeentulon tärkeyden. Tiedämme, että kaikki ei ole itsestä kiinni. Ymmärrämme ilmastonmuutoksen merkityksen ihmiskunnan tulevaisuudelle ja uskallamme etsiä yhdessä reiluja, kestäviä ja tasa-arvoisia ratkaisuja.

Politiikassa aikaan saa parhaiten, kun tulee toimeen ihmisten kanssa, jaksaa nähdä inhimillisyyden myös poliittisessa vastustajassa ja tuntee itsensä ja oman aatteensa. Täytyy myös muistaa kenelle tätä työtä tehdään: ihmisille, ihmisten puolesta, ihmisten kanssa. Yksin kukaan ei saa mitään aikaan.

Tehtävät

• GUE/NGL-ryhmän koordinaattori parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunnassa
  • Venäjä-valtuuskunta
  • Ympäristön, kansanterveyden ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunta (varajäsen)