Mer­ja Kyl­lö­nen: Ku­ka vas­taa so­te-leik­kauk­sis­ta, jos ei mi­nis­te­ri it­se?

Vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllösen mukaan uudet 1,5 miljardin leikkaukset kohdistuvat peruspalveluihin ja keskeisiin hyvinvointivaltion rakenteisiin, ja niillä tulee olemaan katastrofaaliset seuraukset. Kyllönen piti vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron tänään keskustelussa sairaalaverkosta tehdystä välikysymyksestä.

– Päivystyksiä ja terveyskeskuksia lakkautetaan, henkilöstöä irtisanotaan, asiakasmaksuja korotetaan ja hoitoon pääsyä vaikeutetaan. Erittäin suuri osuus 1,5 miljardin leikkauksista kohdistuu peruspalveluihin ja keskeisiin hyvinvointivaltiorakenteisiin, millä on katastrofaaliset seuraukset, Kyllönen sanoi.

Kyllönen huomautti, että valitulla linjalla sairastaminen kallistuu, pitkittyy ja pahenee ja etuuksia heikennetään. Lääkkeiden alkuomavastuuta korotetaan, iäkkäiden ympärivuorokautisesta hoivasta tingitään, vammaispalveluita heikennetään ja asiakasmaksuja korotetaan. Samalla kuitenkin yksityisille terveysjäteille kaadetaan puoli miljardia korotettuina kela-korvauksina.

”Mitä ihmettä tässä hallituksessa tapahtuu, jos vastuuministerit eivät edes tiedä, mitä heidän toimialallaan tapahtuu ja mistä säästetään?”

– Lupasitte pääministeri Orpo vielä viime kesänä, että hallitusohjelman kirjaukset eivät ole palveluiden karsimista, vaan asioita yritetään tehdä paremmin. Arvoisa pääministeri, pitikö teidän lupauksenne paikkansa, että hallitusohjelman kirjauksilla ei karsita palveluita, Kyllönen kysyi.

– Ja mitä ihmettä tässä hallituksessa tapahtuu, jos vastuuministerit eivät edes tiedä, mitä heidän toimialallaan tapahtuu ja mistä säästetään, nyt esimerkiksi hatusta vetäen 100 miljoona sosiaalipalveluista. Meidän eduskunnassa pitää tietää, kuka näistä leikkauksista sosiaali- ja terveyspuolella vastaa, jos ei ministeri itse, Kyllönen sanoi.

Hallituksen tulee myös Kyllösen mielestä perua puolen miljardin euron lahja terveysjäteille.

Kyllönen nosti esiin vasemmistoliiton esittämiä vaihtoehtoja keskittämispolitiikalle. Sote-menoja tulisi suitsia vuokratyövoiman valtakunnallisella sääntelyllä. Alueet tarvitsevat lisäaikaa taloutensa sopeuttamiseen, jotta hallitsemattomalta leikkauskierteeltä vältytään. Hallituksen tulee myös Kyllösen mielestä perua puolen miljardin euron lahja terveysjäteille ja käyttää tämä raha sen sijaan julkisen terveydenhuollon vahvistamiseen.

– Ei ole taloudellista pakkoa lakkauttaa päivystyksiä, ei ole taloudellista pakkoa vaikeuttaa hoitoon pääsyä ja korottaa asiakasmaksuja. Nämä ovat poliittisia valintoja, joista vastuu on hallituksella, Kyllönen sanoi.

Merja Kyllösen pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro välikysymyskeskustelussa 23.4.2024 kokonaisuudessaan:

Arvoisa puhemies,

Tämän päivän tehostaminen on huomisen lakkauttaminen. Tämä selvisi, kun hallitus päätti kehysriihessä uusista satojen miljoonien eurojen leikkauksista sosiaali- ja terveydenhuoltoon.  Sairaalaverkkoa karsitaan moottorisahalla, tehostamisen nimissä. Todellisuudessa suomalaisia jaetaan entistä rajummin kahden kerroksen väkeen, myös hoitoon pääsyn ja potilasturvallisuuden osalta. Perusterveydenhuollon hoitotakuu pidennetään kolmeen kuukauteen. Kun vaivat ei tule hoidettua ajoissa niin kasvaa riski siitä, että hoitoon tullaan päivystyksen kautta. Ja nyt ne päivystyksetkin viedään kauemmas. Ja hintalappu kasvaa.

Päätöksiä perustellaan taloudella, mutta samalla hallitus jakaa puoli miljardia euroa uutta rahaa Kela-korvauksiin, jotka valuvat lähinnä terveysfirmojen katteisiin, eivätkä asiantuntija-arvioiden mukaan auta hoitojonoihin mitenkään. Rahaa on ja paljon, ainakin kun oikea, läheinen taho pyytää.

Perussuomalainen vastuuministeri Juuso lupasi pitkin kevättä, että yhtään sairaalaa ei lakkauteta. Kun näitä päätöksiä katsoo, niin monesta sairaalasta jää enää seinät jäljelle. Aiemmin mantrana oli, että ”säästetään seinistä” niin mistä nyt säästetään? Keskittämispolitiikka ei vähennä hoidon eikä henkilöstön tarvetta. Kela-taksirallia lisätään, sekään ei ole ilmaista. Samalla näiden päätösten varjolla leikataan hyvinvointialueiden rahoitusta entisestään.

Hallitus on lakkauttamassa yöpäivystykset Kouvolasta, Iisalmesta, Jämsästä, Raahesta ja Varkaudesta. Valtiovarainministerin leikkauspöydälle joutuvat myös Kemissä, Oulaisissa, Salossa, Savonlinnassa ja Valkeakoskella sijaitsevat sairaalat. Valitettavasti monet näistä ovat sellaisia paikkakuntia, joissa työpaikkansa menettävät sote-ammattilaiset ovat pulassa, kun velkainen mökki pitäisi saada kaupaksi, eikä ole ostajia.

Lupasitte pääministeri Orpo vielä viime kesänä, että hallitusohjelman kirjaukset eivät ole palveluiden karsimista, vaan asioita yritetään tehdä paremmin. Miten paremmin? Media kävi kysymässä asiaa, lakkautettavaksi määrätyn Kouvolan yöpäivystyksen hoitajilta, vastaus oli suorasanainen: ”pahimmillaan se tarkoittaa ihmishenkien menettämistä”. Arvoisa pääministeri, pitikö teidän lupauksenne paikkansa, että hallitusohjelman kirjauksilla ei karsita palveluita? Ja mitä ihmettä tässä hallituksessa tapahtuu, jos vastuuministerit eivät edes tiedä, mitä heidän toimialallaan tapahtuu ja mistä säästetään, nyt esimerkiksi hatusta vetäen 100 miljoona sosiaalipalveluista. Joku roti olla pitää, se, joka vastaa, tietää tai sitten meidän eduskunnassa pitää tietää, kuka näistä leikkauksista sosiaali- ja terveyspuolella vastaa, jos ei ministeri itse. Ennen ministeriöt olivat päällikkövirastoja, nyt niistä on tehty saunamajureiden siivousosasto.

Hallitus saivartelee edelleen siitä, kuinka sotesta ei leikata, koska rahoitus hallituskauden aikana nimellisesti kasvaa. Kun rahoitusta leikataan miljardeilla suhteessa kustannusten ja hoidontarpeen kasvuun, kyse on todellakin leikkauksista. Vaikka te loputtomiin vatkaatte tätä semantiikkaa, niin kyse on siitä, että päivystyksiä ja terveyskeskuksia lakkautetaan, henkilöstöä irtisanotaan, asiakasmaksuja korotetaan ja hoitoon pääsyä vaikeutetaan.

Erittäin suuri osuus 1,5 miljardin leikkauksista kohdistuu peruspalveluihin ja keskeisiin hyvinvointivaltiorakenteisiin, millä on katastrofaaliset seuraukset – huomioiden jo aiemmin linjatut leikkaukset sekä soten olemassa oleva rahoitus- ja hoitokriisi. Sairastaminen kallistuu, pitkittyy ja pahenee ja etuuksia heikennetään. Lääkkeiden alkuomavastuuta korotetaan, iäkkäiden ympärivuorokautisesta hoivasta tingitään, vammaispalveluita heikennetään ja asiakasmaksuja korotetaan. Ja mistään ei kuulemma leikata hyvinvointialueilla.

Nyt on otettava vastuu päätöksistä, eikä yrittää puhua mustaa valkoiseksi.

Arvoisa puhemies,

Mikä on keskittämispolitiikan vaihtoehto? Jos sote-menoja halutaan suitsia, niin vuokratyövoiman täysin holtittomaksi karanneet kustannukset on saatava nopeasti kuriin valtakunnallisella sääntelyllä. Alueet tarvitsevat lisäaikaa taloutensa sopeuttamiseen, jotta hallitsemattomalta leikkauskierteeltä vältytään. Hallituksen tulee myös perua puolen miljardin euron lahja terveysjäteille ja käyttää tämä raha sen sijaan julkisen terveydenhuollon vahvistamiseen. Ei ole taloudellista pakkoa lakkauttaa päivystyksiä, ei ole taloudellista pakkoa vaikeuttaa hoitoon pääsyä ja korottaa asiakasmaksuja. Nämä ovat poliittisia valintoja, joista vastuu on hallituksella.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä kannattaa edustaja Bergin tekemää epäluottamusehdotusta. Lisäksi teen seuraavan epäluottamusehdotuksen:

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat hyvinvointivaltion ytimessä. Nyt näistä elintärkeistä palveluista aiotaan leikata, ilman että edes vastuuministeri tietää, mihin leikkaukset todellisuudessa kohdistuvat. Luottamuksen perusedellytys on, että vastuuministeri tietää, mitä omalla toimialalla tapahtuu. Ehdotan, että eduskunta toteaa, että ministeri Juuso ei nauti eduskunnan luottamusta.