Min­ja Kos­ke­la: “Hal­li­tuk­sen työ­elä­mä­uu­dis­tuk­sil­le ei ole osoi­tet­tu työl­li­syys­vai­ku­tuk­sia – ky­se on ideo­lo­gi­sis­ta hei­ken­nyk­sis­tä työn­te­ki­jän ase­maan”

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on jättänyt yhdessä SDP:n ja vihreiden kanssa välikysymyksen hallituksen aiheuttamasta työmarkkinakaaoksesta.

Hallitus aikoo muun muassa heikentää irtisanomissuojaa, rajoittaa lakko-oikeutta, mahdollistaa ensimmäisen sairauspäivän palkattomuuden, lakkauttaa aikuiskoulutustuen sekä toteuttaa vientimallin, joka paitsi rajoittaa sopimisen vapautta, myös sementoi naisvaltaisten alojen palkkakuopan pysyväksi. Hallitus väittää tekevänsä uudistuksiaan pakon edessä työllisyysasteen nostamiseksi, mutta tämä ei pidä paikkaansa.

– Esimerkiksi irtisanomissuojan heikentämisen suhteen on osoitettu, ettei työllisyysvaikutuksia faktisesti ole. Kyse on ideologisesta neuvotteluaseman rapauttamisesta, ei paremman maailman rakentamisesta, toteaa vasemmistoliiton kansanedustaja Minja Koskela.

Työntekijän aseman heikentäminen ei pääty näihin uudistuksiin. Myös asumistukileikkaukset, kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tuotannon vähentäminen sekä asumisoikeusasuntojen tuotannon lakkauttaminen heikentävät suoraan matalammilla palkoilla työtä tekevien mahdollisuuksia asua ja tulla toimeen kasvukeskuksissa.

– Ymmärtääkö hallitus, että pienipalkkaisilla ihmisillä ei ole enää varaa asua omassa kaupungissaan, ja ymmärtääkö hallitus, mitä tämä tekee työmarkkinoille? Juuri siellä, missä työvoimalle olisi tarvetta, ei työntekijöillä ole pian varaa maksaa vuokraa, sanoo Koskela.

Koskelan mukaan hallituksen jääräpäisyydellä puskema työlainsäädäntö, joka heikentää työntekijöiden arkea, on vain yksi esimerkki oikeistopolitiikan näköalattomuudesta.

– Hallitus on osoittanut kerta toisensa jälkeen, että siltä uupuu sekä poliittinen mielikuvitus että visio maailmasta, jossa kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Työelämäheikennykset osoittavat tämän valitettavan konkreettisesti.