Min­ja Kos­ke­la: “Suo­men ta­lous- ja il­mas­to­po­li­tiik­kaa kor­jat­ta­va pe­rus­ta­mal­la uusi hii­li­tu­ki”

Talouspolitiikan arviointineuvosto julkaisi tällä viikolla raportin, joka arvioi hallituksen tavoitteita ja toteutunutta talouspolitiikkaa.

Karu arvio on, että hallituksen politiikka on ilmaston ja ympäristön kannalta riittämätöntä. Vasemmistoliiton kansanedustaja Minja Koskela pitää hallituksen talouspolitiikkaa vastuuttomana ja peräänkuuluttaa järkeä erityisesti hiilinielukysymyksen kanssa.

Suomen koko ilmastopolitiikka nojaa päästöjen ja nielujen vakaaseen kehitykseen. Päästöt alas ja nielut ylös on ainoa yhtälö, joka toimii valitsemassamme hiilineutraaliusstrategiassa. Nyt hiilinielu on romahtanut, eikä suinkaan kasvussa, ja jopa EU-oikeudellinen minimi uhkaa jäädä saavuttamatta, selventää Koskela.

Hiilinielua ei saada kasvu-uralle ilman poliittisia toimenpiteitä, sillä sen heikkeneminen on niinikään aikaansaatu politiikalla. Viimeisen kymmenen vuoden kuluessa hakkuutasoja on kasvatettu nielun kannalta yksinkertaisesti kestämättömälle tasolle.

Talouspolitiikan arviointineuvoston raportti varoittaa, että joudumme mahdollisesti ostamaan nieluyksiköitä muilta EU-valtioilta. Olemme tottuneet ylpeilemään EU-kontekstissa kotimaamme metsäisyydellä ja metsäosaamisellamme. Se, että nyt jouduttaisiin ostamaan kompensoivia hiiliinieluja ulkomailta olisi sekä talouden että ilmaston kannalta täysin absurdi lopputulema ja käsittämätön epäonnistuminen hallitukselta, toteaa Koskela.

Talouspolitiikan arviointineuvosto suosittelee, että hallitus loisi kannustimia hiilinielujen ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi. Tämä voitaisiin raportin mukaan toteuttaa ainakin osittain niin, että edellytettäisiin maanomistajia tai metsäteollisuutta maksamaan aiheuttamastaan hiilinielujen supistumisesta. Vasemmistoliitto on ehdottanut, että metsänomistajia voisi tukea taloudellisesti hakkuukierron pidentämisestä.

Vasemmistoliitto on lähtenyt siitä, että nielukysymys tulee ratkaista kotimaassa metsänomistajien kanssa: Sen sijaan, että maksaisimme nieluyksiköistä ulkomaille, meidän tulisi maksaa Suomessa sijaitsevien metsien hakkuukierron pidentämisestä. Tämän kaltaisen hiilituen avulla maaseudun elinkeino- ja toimeentulomahdollisuudet paranevat samalla kun tehdään välttämättömiä ilmastotoimia, linjaa Koskela.

Vasemmistoliitto on esittänyt hiilitukea vaihtoehtobudjetissaan vuodelle 2024.