Ti­mo Fu­ru­holm: Suo­mi te­ke­mäs­sä vas­tuut­to­man tu­ho­työn ih­mi­soi­keuk­sil­le ja ym­pä­ris­töl­le

Eduskunnan suuri valiokunta päätti tänään Suomen kannasta EU:n yritysvastuudirektiiviin. Hallituspuolueiden ja keskustan äänin valiokunta tukee hallituksen päätöstä kaataa tai vähintäänkin vesittää koko EU:n tasolla yritysten ihmisoikeus- ja ympäristövastuu.

Yritysvastuudirektiivi ohjaisi yrityksiä tekemään ilmastokestävää liiketoimintaa ja puuttuisi esimerkiksi epäinhimillisiin työoloihin, hyväksikäyttöön sekä lapsi- ja pakkotyöhön.

Kansanedustaja Timo Furuholm on jättämässä suureen valiokunnan päätökseen eriävän mielipiteen. Hän kritisoi hallituksen kantaa voimakkaasti.

– Minusta on täysin käsittämätöntä, että Suomi asettuu tässä asiassa vastuullisuutta vastaan ja lapsityövoiman hyväksikäyttäjien puolelle. Arvoisa hallitus, onko tämä suomalaisten arvojen mukainen kanta, Furuholm kysyy.

Yritysvastuudirektiivi on vastuullisesti toimivien yritysten edun mukainen.

Yritysvastuudirektiivissä on kyse viime vuosikymmenten tärkeimmästä yritysvastuuta koskevasta lainsäädäännöstä, ja esitystä tukevat monet suomalaiset ihmisoikeuksien kunnioittamiseen sitoutuneet yritykset. Furuholm muistuttaa, että yritysvastuudirektiivi on vastuullisesti toimivien yritysten edun mukainen.

– Jos Suomen hallitus onnistuu yhdessä muiden maiden kanssa kaatamaan EU-tason yritysvastuulain, on se valtava ja vastuuton tuhotyö ihmisoikeuksille ja ympäristölle.

– Suomen on jatkossa turha esiintyä mielipidejohtajana ihmisoikeus- tai ympäristökysymyksissä, jos olemme EU-tasolla mukana kaatamassa yritysvastuullisuutta. Teot ratkaisevat, eivät puheet, Furuholm sanoo.

Vasemmistoliitto kannattaa yritysvastuudirektiiviä, koska se on reipas askel kohti yritysten suurempaa vastuuta toiminnastaan ihmisoikeuksien ja ilmaston suhteen. EU-tason sääntelyä tarvitaan luomaan yhteiset pelisäännöt kaikille jäsenmaille, nyt Suomi on pilaamassa yritysten velvoittavia pelisääntöjä koko Euroopalta.

Jäsenmaiden on tarkoitus äänestää yritysvastuudirektiivistä tällä viikolla.