Uusi eläin­po­liit­ti­nen oh­jel­mam­me on jul­kais­tu

Tehdään yhdessä eläinystävällinen tulevaisuus kaikille, ei harvoille!

Me vasemmistoliitossa haluamme tehdä politiikkaa, joka edistää eläinten oikeuksia ja hyvinvointia. Eläinpolitiikka liittyy olennaisesti myös muihin koko ihmiskuntaa koskettaviin kysymyksiin, kuten ilmastonmuutokseen, lajikatoon sekä terveyteen. Tuore eläinpoliittinen ohjelmamme tuo eläimet esille osana vasemmistoliiton tekemää yhdenvertaista politiikkaa.

Eläimet on saatava mukaan osaksi Suomen perustuslakia. Tämä mahdollistaa eläinten hyvinvoinnin turvaamisen lainsäädännöllä. Nykyinen lainsäädäntö kaventaa eläinten hyvinvointia eikä takaa lajille ominaisen elämän mahdollisuuksia. Eläinten oikeuksien ei pidä olla irrallinen ja alisteinen asia muille kysymyksille, vaan eläimiä koskevat asiat on tärkeää tuoda muiden asioiden rinnalle tasavertaisina.

Eläimiä ei voida enää ohittaa poliittisissa päätöksissä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Eläimet, aivan kuten me ihmisetkin, haluavat elää hyvää ja arvokasta elämää.

Haluamme muun muassa, että

• Tuotantoeläinten määrää vähennetään ja siirrytään kasviperäiseen ruoantuotantoon uudistamalla maatalouden tukipolitiikkaa.
  • Turkistarhaus kielletään Suomessa ja koko Euroopassa ja turkisalan harjoittajia tuetaan siirtymisessä muille aloille.
  • Uhanalaisten lajien metsästäminen kielletään.
  • Lainsäädännön ja yhteiskunnallisen päätöksenteon perustana on kaikkien eläinten itseisarvo, joka on riippumaton eläimen taloudellisesta tai muusta arvosta ihmiselle.

Tutustu kaikkiin tavoitteisiimme ja koko ohjelmaan täällä!